Fakturaförklaring

English version

Behöver du hjälp med att förstå din faktura?

Här guidar vi dig genom fakturans viktigaste delar och detaljer. Din faktura består av en faktura och en fakturaspecifikation. Här nedan förklarar vi fakturans olika delar och detaljer.

Har du frågor om fakturans belopp?

Läs mer här: Annat belopp än förväntat på fakturan.

Var hittar jag min faktura?

Du hittar alltid dina fakturor under betalningMitt Konto på comviq.se och i Comviq-appen. Där kan du också enkelt betala med Swish eller Kontokort samt aktivera autobetalning, då betalas fakturan automatiskt varje månad.

Fakturan kan även skickas via mejl (håll koll på skräppostfiltret), som e-faktura till din internetbank eller som pappersfaktura via brev. Det beror på vilket betalsätt du har valt.

Faktura

I den rosa rutan på fakturans förstasida hittar du alla detaljer du behöver för att betala fakturan i tid:

Comviq fakturaförklaring 1-6 - 2024.01.31

  1. Belopp att betala: En summering av dina kostnader för den period som fakturan avser.

  2. Förfallodag: Det datum då en faktura senast ska vara betald. Om du är sen med din betalning riskerar du att få en påminnelseavgift. Tjänsten kan också komma att stängas av tills betalningen nått oss.

  3. OCR/Fakturanummer: OCR-numret är samma som ditt fakturanummer och unikt för varje faktura.

  4. PlusGiro: PlusGiro-kontot du betalar till.

  5. Fakturadatum: Datum då fakturan skapades.

  6. Kundnummer: Kundnummer för den fakturan gäller. Kundnumret använder du om du vill ansluta till E-faktura.

Fakturaspecifikation

På fakturaspecifikationen hittar du mer detaljerad information om din faktura.

Comviq fakturaförklaring 7-8 - 2024.01.31

  1. Abonnemang: Här ser du de abonnemang som är kopplade till kundnumret, vilken period du betalar för samt eventuell rabatt och förmån. Har du bindningstid ser du när den löper ut. Kostanden för perioden hittar du längst höger tillsammans med en totalsummering längre ner.

  2. Avbetalning hårdvara: Här ser du avbetalningar på t ex mobiler samt eventuell delbetalningsavgift. Du ser även hur många avbetalningar du har kvar. Kostanden för perioden ser du längst till höger tillsammans med en totalsummering längre ner.

Comviq fakturaförklaring 9-12 - 2024.01.31

  1. Övrigt: Här ser du en summering av hur många samtal du har ringt och hur många SMS/MMS du har skickat, övriga kostnader t ex om du ringt/tagit emot samtal eller skickat meddelanden i/till/från utlandet, köpt tjänster som t ex Surfpaket, Tele2 Play eller SMS-biljetter. Du ser också olika typer av justeringar som påminnelseavgifter (om du inte betalade din senaste faktura i tid) eller krediteringar. Kreditering är en ändring som gör att du betalar ett lägre belopp.

  2. Totalt övrigt: En summering av alla kostnader under Övrigt.

  3. Öresavrundning: För att totalsumman ska vara i jämna kronor görs en justering av ören.

  4. Totalsumma: En summering av alla poster/kostnader för den period som fakturan avser.

För en total fakturaöversikt se vår exempelfaktura.

Något annat?

Chatta

En mänsklig kollega finns tillgänglig

Tisdag - Fredag 09.00 - 17.00

Lördag 09.00 - 15.00

Vår nya bot hjälper dig dygnet runt

Mejla

Få svar inom 3-4

arbetsdagar.

Ring

Måndag - Fredag: 09:00 - 17:00
0772-212121

Ladda ner vår app!

Du vet väl om att du kan göra det mesta i vår app?

Betala dina fakturor, tanka på ditt kontantkort och mycket mer.