Annat belopp än förväntat på fakturan

Ibland kan fakturabeloppet vara högre eller lägre än vanligt. Det kan bero på olika saker. Här nedan kan du läsa mer om de vanligaste orsakerna.

Psst! Logga in i Comviq-appen eller på Mitt Konto för att se din faktura som PDF. Under fakturaspecifikationen finns detaljerad information om fakturans olika poster. Där kan du hitta förklaringen till varför fakturan har ett annat belopp än förväntat.

Nyligen startat eller överlåtit ditt abonnemang

Om du nyss har startat ditt abonnemang så är fakturan ibland högre än vad som du kanske förväntat dig. Det beror oftast på att du betalar för en period som är längre än 30 dagar på första fakturan. Har du nyligen överlåtit ditt abonnemang så avser oftast sista fakturan ändå hela månaden i förskott, du får då en kreditfaktura nästa månad.

Dubbelkolla alltid hur många dagar som anges i fakturaperioden på den specifika fakturan.

Ändringar i abonnemanget och byte till samlingsfaktura

Om du nyligen gjort ändringar i ditt abonnemang kan fakturabeloppet bli högre än förväntat. Till exempel:

  • Du har uppgraderat ditt abonnemang.

  • Eventuell rabatt har löpt ut och du betalar nu ordinarie pris.

  • Du har avslutat en tjänst.

  • Du har bytt till samlingsfaktura.

Under specifikationen på din faktura visas detaljerad information om tjänsten, tjänstens period och belopp.

Kontrollera därför alltid fakturan och hur lång period som varje rad/post på fakturan avser.

Du hittar alltid dina fakturor som PDF i Comviq-appen eller på Mitt Konto.

Överlåtelse

Vid överlåtelse av abonnemang kan du få ett annat fakturabelopp än normalt. Beroende på när under månaden som överlåtelsen gjorts får personen som tar över abonnemanget oftast en högre faktura än vanligt och den som har haft abonnemanget tidigare behöver betala hela den sista fakturan och kommer månaden efter få en kreditfaktura.

Utlandssamtal och surf utomlands

När du ringer till eller från utlandet kan det leda till högre kostnader. Detsamma gäller om du surfar utomlands. På fakturaspecifikationen, under Övrigt, listas eventuella extrakostnader som rör utlandssamtal, roaming (surf) och SMS. Läs mer om våra utlandsspriser.

Extra avgifter, köp av appar, betaltjänster och biljetter

Om du köpt extratjänster som mobilspel och appar eller betalt en parkeringsbiljett kan det leda till en högre faktura än vanligt. Extratjänster hittar du under Övrigt på fakturaspecifikationen.

Har du frågor om debiteringen ska du i första hand kontakta företaget som har debiterat dig, kontaktuppgifterna syns på din faktura.

Tänk på: Vanligtvis är det företages namn som specificeras på fakturan och inte namnet på appen, spelet eller betaltjänsten som du använt. I vissa fall kan det även vara ett annat företag som sköter debiteringen än det företag som har skapat appen, spelet eller betaltjänsten.

Påminnelseavgifter

Om din faktura inte betalas i tid kan du nästkommande månad få en påminnelseavgift på 60 kr. Eventuella extraavgifter, som påminnelseavgifter, hittar du under Övrigt på fakturaspecifikationen.

Relaterade artiklarFakturaförklaring
Karim sitter tillbakalutad i en stol utanför kiosken och kollar nöjt på sin mobil.

Håll koll på din surf

Inne på Mitt Konto kan du enkelt se hur mycket du har surfat och vad du har kvar.

Vanliga frågor

Med våra mobilabonnemang ringer, SMS:ar och MMS:ar du helt fritt inom Sverige. Det ingår även surf inom EU/EES beroende på vilket abonnemang du har valt.

Surf med 5G når hastigheter upp till 100 Mbit/s, det ingår i alla mobilabonnemang och allt du behöver är en mobil med stöd för 5G.

SIM-kortet skickas till din brevlåda. Det brukar ta 1-3 vardagar.

Om du har ett abonnemang som tillåter dig att ringa utomlands betalar du inget extra utöver din vanliga månadskostnad om du ringer inom EU/EES.

Om du befinner dig utomlands i övriga världen ringer du till en rörlig kostnad som läggs på din faktura i efterhand. Välj land ovanför på den här sidan för att se priser. Du kan också välja att köpa ett utlandspaket där utlandssamtal ingår. Har du abonnemanget GO behöver du ha +Saldo.

Om du har något av våra största abonnemang eller kontantkort så ingår fria samtalsminuter till utlandet. Läs mer här.

Med Resesurf surfar du till ett dagligt fast pris. Varje dag (kl 00:00 svensk tid) får du 1GB surf. Detta för endast 79 kr per dag.

Om du vill ändra abonnemang gör du det enkelt inne i Mitt Konto eller i appen. När du är inloggad klickar du på “Välj annat abonnemang” och byter till det abonnemang du vill ha.

Fakturan kommer till din mejl. I Mitt Konto eller appen kan du ändra till något annat betalsätt.

Om du har ett mobilabonnemang kan du aktivera vår tjänst Maxpris via Mitt Konto. Då kan du själv bestämma ett maxbelopp för vad ditt abonnemang får kosta varje månad. Du kan till exempel välja att det inte ska kosta mer än den vanliga månadsavgiften, men också sätta ett lite högre maxpris.

Ett bra sätt att skydda sig mot höga kostnader när du är utanför EU/EES är att använda våra Surfpaket. Med paketen får du billigast möjliga utlandssurf till ett fast pris. När surfen i paketet är slut väljer du själv om du vill köpa mer eller inte. Inom EU/EES ingår fri roaming för de flesta av våra abonnemang och kontantkort.

Här kan du läsa om kampanjer med tillbehör på köpet.