Utlandskostnader på fakturan? Vi förklarar!

Utlandskostnader på fakturan

Du kan få ett högre fakturabelopp om du har använt mobilen utomlands eller ringt till ett annat land. Här kan du läsa mer om hur användandet av mobilen i utlandet kan påverka beloppet på din faktura.
Nadja sitter i solstol på stranden och tar en selfie, lång sandstrand, grönklädda berg, blå himmel och vita moln

Kostat mer än vanligt? Det kan bero på detta!

Du kan få ett annat fakturabelopp om mobilen använts utomlands eller om någon ringt till ett annat land. Exempel på utlandskostnader:
  • Samtal eller SMS till utlandet
  • Samtal, surf eller SMS när du befunnit dig utomlands
  • Dataanvändning utanför EU/EES
Kolla in vad det kostar att ringa i eller till ett land genom prislistan nedan!

Utlandskostnader på fakturan

Kostnader för all trafik både i Sverige och utlandet hittar du under Mobilspecifikation på din faktura.
  • Trafik från Sverige Har du ringt, skickat SMS eller MMS från Sverige till ett annat land ser du detta under Trafik i Sverige.
  • Trafik i annat land Har du ringt, SMS:at, MMS:at eller surfat när du befunnit dig i ett annat land ser du det under Trafik i xx.(xx - här står det faktiska land du befunnit dig i)
På din faktura ser du exakt när samtal, SMS eller surf är gjort från mobilen, även vilken tid!
Karim

Karims bästa tips mot dyra utlandsräkningar

  • Skaffa ett Surfpaket Köp ett Surfpaket via Comviq-appen eller på Comviq.se. Då får du en bestämd mängd surf till ett fast, schysst pris för ditt specifika resmål. Inga överraskningar, bara ren surfglädje!
  • Aktivera Maxpris Med tjänsten Maxpris sätter du själv ett tak för extra kostnader på abonnemanget. Du ställer enkelt in ditt Maxpris via Mitt konto eller i Comviq-appen.
  • Stäng av dataroaming Stänger du av "Dataroaming" i mobilens inställningar så kan telefonen inte koppla upp sig mot utländska mobilnät för data. Då kan inga oväntade kostnader smita in för surf.
  • Använd gratis Wi-Fi Hotell, caféer, restauranger och flygplatser har ofta gratis Wi-Fi. Använd det så mycket du kan! Det kostar dig inget och du sparar din mobildata.

Vanliga frågor om utlandskostnader

Maxpris – Full koll på kostnaderna, alltid!

Med Maxpris är det du som bestämmer vad ditt abonnemang får kosta varje månad, så du slipper obehagliga överraskningar!

Så funkar det

  • Välj en maxsumma för vad ditt abonnemang får kosta per månad.

  • När du når din valda maxgräns spärras allt som kostar extra. (betalsamtal, köp i appar, innehållstjänster)

  • Dina vanliga samtal och sms fortsätter såklart att fungera precis som vanligt, även om du nått ditt Maxpris.

  • Gränsen för ditt Maxpris återställs vid varje ny fakturaperiod.

Aktivera Maxpris

  • Logga in på Mitt konto

  • Klicka på Betalningar och sedan inställningar.

  • Klicka sedan på ändra och välj ditt maxpris!

  • Logga in här Mitt konto

För att du ska undvika obehagliga överraskningar på fakturan så är funktionen Kostnadskontroll för data i utlandet automatiskt aktiverad i alla Comviqs abonnemang.

Såhär funkar det
  • När du surfat för 700 kronor under samma fakturaperiod spärras du från fortsatt surf. Du får ett SMS där du kan välja att nollställa ditt surfsaldo och fortsätta surfa för ytterligare 700 kronor.

  • Vill du veta ditt surfsaldo eller ändra beloppgränsen på Kostnadskontroll? Surfa in här.

Ska du resa utanför EU/EES?

  • Säkra upp resan genom att skaffa ett Surfpaket!

  • Med surfpaket får du full koll på din surf och surfar till ett Fast pris i upp till 7 dygn, tryggt och ekonomiskt!

  • Surfpaket funkar för både kontantkort och abonnemang.

  • Kolla in alla surfpaket här: Surfpaket.

Vad det kostar att ringa till utlandet beror på vilket land du ringt till.

  • I vår lista Utlandspriser kan du söka upp vilket land du vill och se vad det kostar att ringa eller skicka SMS dit.

  • Se listan här: Utlandspriser

Vad det kostar att ringa i utlandet beror på vilket land du befunnit dig i.

  • I vår lista Utlandspriser kan du söka upp vilket land du vill och se aktuella priser för att ringa, skicka SMS eller surfa därifrån.

  • Kolla in priserna här: Utlandspriser

Uppdateringar i bakgrunden

  • Dina appar och spel uppdateras regelbundet i din telefon, utan att du själv gör något. Det kan leda till en hög dataförbrukning. Så, det kan vara så att din mobil genomfört uppdateringar i bakgrunden som då debiterats på din faktura.

  • Tips: Gå in i dina mobilinställningar och stäng av bakgrundsdata för appar som inte behöver uppdateras hela tiden. Se till att automatiska uppdateringar bara sker när du är ansluten till Wi-Fi. Du kan justera det i inställningarna på din mobil eller i vissa fall i individuella appar.

  • Apple: Gå till Inställningar > Mobilnät > Alternativ för mobildata > Dataroaming och stäng av.

  • Android: Gå till Inställningar > Nätverk och internet > Internet > Kugghjulet för mobildata > Dataroming och stäng av.

Observera att det skilja sig beroende på vilken version eller telefon du har.