Integritetspolicy

Tele2 Sverige AB med dess varumärke Comviq respekterar din personliga integritet och ser till att du kan känna dig trygg med hur dina personuppgifter behandlas hos oss. Nedan hittar du information om vilka uppgifter om dig som vi behandlar, för vilka ändamål, den rättsliga grunden för behandlingen, hur länge uppgifterna sparas och dina rättigheter m.m.

Giltigt från 2024-01-09

VEM ANSVARAR FÖR BEHANDLINGEN AV DINA PERSONUPPGIFTER?

Tele2 Sverige AB, Torshamnsgatan 17, 164 40 Kista, Sverige, (”Tele2”) är ansvarigt för de personuppgifter som behandlas under varumärkena Tele2, Comviq och Boxer och som beskrivs i denna integritetspolicy. Som personuppgiftsansvarig bestämmer vi ändamålet och medlen för behandlingen.

VILKA TYPER AV UPPGIFTER BEHANDLAR VI OCH HUR SAMLAR VI IN DEM

Vi vill erbjuda, utveckla och förbättra våra tjänster och produkter och skapa attraktiva erbjudanden för dig. För att kunna göra detta behandlar vi dina personuppgifter.

Följande kategorier personuppgifter samlas in, bearbetas och lagras av Comviq beroende på situation och sammanhang.

Kunduppgifter är uppgifter om dig som person och dina tjänster t.ex. vilka tjänster du använder, ditt namn och personnummer, din adress och e-postadress, ditt telefonnummer, ditt användar-id, din betalningsinformation och annan information som du lämnar vid dina kontakter med oss. Kunduppgifter inbegriper abonnentuppgifter enligt lag (2022:482) om elektronisk kommunikation.

Trafikuppgifter är uppgifter som är nödvändiga för att kunna överföra information i ett elektroniskt kommunikationsnät eller för att fakturera sådan överföring. Här avses alltså inte själva innehållet som överförs, utan uppgifter som beskriver överföringen, t.ex. när du påbörjar och avslutar ett samtal, när du skickar ett sms eller information om din surfförbrukning.

Lokaliseringsuppgifter är uppgifter som avslöjar den geografiska positionen för din enhet eller den fasta anslutningspunktens fysiska adress.

Beteendeuppgifter är uppgifter som avslöjar din surfhistorik och beteende på webben i form av besökta webbsidor, klick och gilla. Beteendedata består av bl. a, din enhets-ID, IPadress, tidpunkt och operativsystem som registreras och sparas i s.k. cookies och annan spårningsteknik.

Demografiska uppgifter är uppgifter som anger din folkbokföringsadress, inkomst, boendeform, fordonsinnehav, familjesituation mm som vi har hämtat från offentliga och privata register.

HUR VI SAMLAR IN PERSONUPPGIFTER

Vi samlar in uppgifter på olika sätt och beror på vilken/vilka tjänster och produkter du använder hos oss. Exempelvis:

  • Genom dina kontakter med oss, t.ex. när du blir kund hos oss eller om du är i kontakt med vår kundservice, svarar på ett frågeformulär som vi har skickat ut eller väljer att prenumerera på våra nyhetsbrev.

  • Genom att du använder någon av våra tjänster eller produkter, t.ex. när du ringer, skickar sms eller använder en tv-tjänst.

  • Genom att inhämta uppgifter från våra koncernbolag, samarbetspartners eller andra externa källor t.ex. vid kreditupplysning, från privata eller offentliga register eller i form av användardata från samarbetspartners tjänster.

  • Genom att använda cookies på våra webbplatser.

NÄR BEHANDLAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?

Enligt gällande dataskyddsreglering får personuppgifter bara samlas in för särskilda, uttryckligt angivna och berättigade ändamål. Personuppgifterna får sedan inte behandlas på ett sätt som är oförenligt med dessa ändamål. Dessutom måste behandlingen vila på en rav de rättsliga grunderna som är fastställda i EU:s allmänna dataskyddsförordning Förordning (EU) 2016/679 (”GDPR”):

Samtycke: När du ger oss ditt samtycke kommer vi att behandla dina personuppgifter för det specifika ändamål du har samtyckt till.

Fullgörande av avtal: Vid behandling av personuppgifter som är nödvändiga för att ingå eller fullgöra ett avtal med dig som part och för att uppfylla eventuella skyldigheter som följer av det avtalet.

Rättslig förpliktelse: När behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla våra rättsliga förpliktelser.

Allmänt intresse: När behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Intresseavvägning: När personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för ett ändamål som rör ett berättigat intresse för oss, och när ditt intresse av skydd för dina personuppgifter inte väger tyngre.

För varje specifikt ändamål för behandling av personuppgifter som anges nedan kommer vi att informera dig om vilken av ovanstående lagliga grunder som är tillämplig.

VAD ANVÄNDER VI DINA UPPGIFTER TILL?

Beroende på hur du interagerar med oss eller vilken typ av tjänst eller produkt du använder kommer vi att behandla personuppgifter för följande ändamål:

Tillhandahålla och fullgöra avtal om tjänster och produkter

Vi behandlar kunduppgifter och trafikuppgifter för att kunna tillhandahålla tjänster och produkter till dig och uppfylla och tillvarata våra och dina rättigheter enligt avtalet. Vi behöver exempelvis kunna identifiera dig som kund, hantera dina beställningar, hantera dina fakturor och betalningar för tjänsten och/eller produkten, utföra kreditupplysning, registervård, söka och åtgärda fel, hantera synpunkter och reklamationer samt säkerställa att trafiken i nätet når avsedd mottagare.

För dig som har en tv/playtjänst: För att leverera vår tv/playtjänst till dig på ett korrekt sätt, inklusive att övervaka så att tjänsten fungerar samt supportera dig när det behövs, behöver vi samla in, lagra, använda och på annat sätt behandla viss information om dig och din enhet. För detta ändamål behandlar vi exempelvis följande uppgifter:

  • uppgifter om din enhet exempelvis i form av namn, modell, operativsystem och upplösning,

  • ditt kundnummer, och

  • vissa användardata, exempelvis vilka tv-kategorier och/eller innehåll du önskar titta på och om du pausar eller spolar i programmen.

Rättslig grund: Fullgörande av avtal.

Kreditupplysning

I samband med att du köper en vara eller tjänst på avbetalning bedömer vi din förmåga att fullgöra dina ekonomiska skyldigheter gentemot Tele2.

Kreditupplysningen tillhandahålls av kreditupplysningsföretaget Dun & Bradstreet som samlar in och bearbetar personuppgifter för att bedöma din återbetalningsförmåga. Kreditupplysningsföretag regleras särskilt av lagen om kreditupplysning och verksamheten är tillståndspliktig.

Vid kreditupplysning överför vi personnummer till kreditupplysningsföretaget. I retur får vi kreditupplysningsföretagets bedömning av din återbetalningsförmåga. Utifrån denna fattar vi beslut om du beviljas kredit eller inte.

Rättslig grund: Intresseavvägning

Tillhandahålla och förbättra kundservice

Vi behandlar kunduppgifter för att kunna hantera dina frågor, hantera klagomål och garantiärenden och att tillhandahålla teknisk support. För att kunna erbjuda dig produkter och tjänster som passar dina behov behandlar vi även beteendeuppgifter och demografiska uppgifter. När du ringer till vår kundservice, kan samtalet komma att spelas in och om du chattar med vår kundservice kan texterna analyseras.

Vid behov använder vi också kunduppgifter för att kunna kontakta dig via e-post, telefon, sociala medier eller något annat sätt som svar på dina förfrågningar gällande beställning, leverans, felsökning, returfrågor etc. eller för att fråga om ditt deltagande i en kundundersökning. För att lösa ditt ärende kan vi också behöva komma åt och använda transaktionsdata som t.ex beställnings-, betalnings- och leveransinformation.

Vi kan även tillhandahålla dig information om underhåll, service och uppdateringar så att dina tjänster ska fungera så bra som möjligt.

Rättslig grund: Intresseavvägning

Våra berättigande intressen för denna behandling är att hålla dig som kund informerad om våra tjänster och dess tillgänglighet samt utbildning av våra medarbetare, förbättra vårt talsvar och vårt arbetssätt. I de fall vi behöver använda dina Trafikuppgifter for detta ändamål kommer vi att separat inhämta ett samtycke från dig.

Utveckling och förbättring av produkter och tjänster, analysförmåga och statistik

Vi behandlar kunduppgifter, avidentifierade trafikuppgifter och demografiska uppgifter för att utveckla och förbättra vår verksamhet, våra produkter och tjänster, kundupplevelser, lojalitet och lönsamhet m.m. Genom kundundersökningar, köp- och användarhistorik, tekniska spårningsmetoder och offentliga register samlar vi in och bearbetar uppgifter för att analysera trender och beteenden och skapa fördjupade insikter och statistik.

Uppgifter som används för nämnda syften har i regel samlats in för andra ändamål. Innan de återanvänds avidentifieras personuppgifterna genom vedertagna metoder för anonymisering och pseudonymisering. Alla analyser utförs på en avidentifierad och aggregerad nivå.

Rättslig grund: Intresseavvägning

Vårt berättigade intresse är att kunna bedriva och utveckla vår affärsverksamhet och skapa attraktiva produkter och tjänster till våra kunder. Vi ber alltid om ditt samtycke innan vi använder dina trafikuppgifter för ovan nämnda syften.

Våra berättigade intressen för denna behandling är att optimera vara tjänster, produkter, nät och processer for att långsiktigt tillgodose de bästa tjänsterna till våra kunder. For att tekniskt kunna utveckla våra tjänster kan vi komma att använda Kunduppgifter som till exempel signalstyrka, typ av uppkopplade enheter och frekvensband. För övrig utveckling av tjänster kan vi använda oss av viss pseudonymiserad användardata (till exempel kön, ålder och tittande på olika tv-kategorier). I de fall vi behöver använda trafikuppgifter för detta ändamål kommer vi att separat hämta in ett samtycke från dig

Marknadsföring och annonsering

Vi behandlar personuppgifter för att marknadsföra våra egna och samarbetspartners produkter och tjänster. Generell marknadsföring är i regel mindre träffsäker än personlig och målgruppsanpassad marknadsföring. Därför upplevs personlig och målgruppsanpassad marknadsföring ofta som mera relevant och värdeskapande.

Generell marknadsföring

Generell marknadsföring utgörs av annonser, erbjudanden och budskap som kommuniceras till dig utan att beakta personliga preferenser eller intressen. I sådana fall behandlas såväl kunduppgifter som statistik för att kunna erbjuda dig relevanta erbjudanden avseende våra produkter och tjänster. Kunduppgifter används även för att distribuera marknadsföringsmaterial, t.ex nyhetsbrev, rekommendationer, push-meddelanden och marknadsföringsundersökningar, genom flera kommunikationskanaler såsom brev, telefon, sms, e-post och via mina sidor på webben eller i appen.

Rättslig grund: Intresseavvägning

Tele2:s berättigade intressen för denna behandling är marknadsföring av befintliga eller nya produkter och tjänster. För detta ändamål kan vi komma att använda kunduppgifter som till exempel namn, adress, e-postadress, telefonnummer samt köp- och användarhistorik. I de fall vi behöver använda trafikuppgifter för detta ändamål kommer vi att separat hämta in ett samtycke från dig.

Personlig marknadsföring

Om du har samtyckt till att få personligt riktade annonser och erbjudanden betyder det att vi skapar annonser utifrån din användarprofil, genom segmentering och annonsprofilering. Dessa annonser visas antingen i flödet på dina sociala medier, i din webbläsare, som ett e-postmeddelande, postalt eller via telefon.

Vid annonsprofilering kombineras dina kunduppgifter med din sök- och surfhistorik som vi och andra företag har samlat in genom s.k. cookies eller annan spårningsteknik (beteendeuppgifter). Vi använder också trafikuppgifter för att analysera hur just du använder våra tjänster och produkter samt demografiska uppgifter som erhållits från olika offentliga register. På så vis kan vi skräddarsy erbjudanden och rekommendationer som passar just dig och din livsstil och därmed ge dig bästa tänkbara kundupplevelse. Vi samarbetar även med annonspartners för att nå dig på de plattformar du befinner dig. För annonsering på sociala medier samarbetar vi med Meta (Facebook och Instagram), TikTok, Snapchat och LinkedIn. För sökmotor- och online-annonsering samarbetar vi med Google. Denna metod kallas återannonsering eller retargeting. Genom återannonsering kan vi till exempel utföra reklamkampanjer som är relevanta för dig, genomföra segmentsanalys och mäta annonsmaterialets effektivitet, resultat och räckvidd. När personliga och målgruppsanpassade annonser och erbjudanden visas i ditt sociala mediaflöde eller i din webbläsare har dina kund- och beteendeuppgifter delats med nämnda annonspartners och matchats med den information de har om dig. Om det inte finns någon match utplånas dina uppgifter hos annonspartnern.

Rättslig grund: Samtycke

Vi utför ingen personlig eller målgruppsanpassad marknadsföring utan att först ha inhämtat ditt samtycke. Observera att du kan behöva ändra inställningarna i operativsystemet på din enhet, mobil eller surfplatta, för att förhindra spårning i appen.

Informationssäkerhet och för att förhindra missbruk av tjänster och produkter

Vi behandlar kunduppgifter och trafikuppgifter för att upprätthålla säkerheten i våra tjänster, produkter och elektroniska kommunikationsnät, för att upptäcka eller förhindra otillåten användning av tjänsten eller produkten och / eller för att upptäcka och förhindra bedrägerier, virusattacker m.m.

Rättslig grund: Intresseavvägning

Tele2 har ett berättigat intresse av att upprätthålla säkerheten för våra tjänster och nät. Den ovan beskrivna behandlingen är en förutsättning för att vi ska kunna tillhandahålla tjänsterna. Om vi inte kan utföra sådan behandling kan vi inte tillhandahålla tjänsterna men din betalningsskyldighet kvarstår under avtalstiden. De uppgifter som kan komma att behandlas for detta ändamål är till exempel IP-adresser, typ av uppkopplad enhet och trafikmängd.

Fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning

Vi behandlar dina kunduppgifter och trafikuppgifter för att fullgöra våra skyldigheter enligt lag eller annan författning, myndighetsföreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer.

Laglig grund: rättslig förpliktelse med stöd i bl.a. bokföringslagen och lagen om elektronisk kommunikation.

HUR LÄNGE VI SPARAR DINA UPPGIFTER

De uppgifter som vi samlar in och som genereras när du använder våra tjänster och produkter behandlas för olika ändamål. De sparas därmed också under olika lång tid beroende på vad de ska användas till och våra skyldigheter enligt lag. Som princip sparar vi aldrig personuppgifter längre än vad vi behöver för att uppfylla ändamålen för vilka de samlades in eller andra förenliga ändamål. Dina personuppgifter sparas så länge som du är kund hos oss. När avtalet mellan oss har upphört raderas (eller anonymiseras) uppgifterna, förutom i följande undantagsfall:

  • För fakturerings- och betalningsändamål sparas kundoch trafikuppgifter till dess att fordran är betald eller preskription har inträtt.

  • För obetalda inkassofordringar som överlåts till tredje man sparar Tele2 kunduppgifterna i högst tre år från överlåtelsen.

  • Som en del av bokföringsunderlaget sparar vi kunduppgifter i upp till 7 år plus innevarande år efter det att underlaget skapades eller så länge som en eventuell rättstvist pågår.

  • Som en del av bokföringsunderlaget sparar vi kunduppgifter i upp till 7 år plus innevarande år efter det att underlaget skapades eller så länge som en eventuell rättstvist pågår.

  • Kreditupplysningsinformation raderas inom 3 månader från inhämtande.

  • Ärendehistorik från supportärenden raderas inom 3 månader från inhämtande.

  • För marknadsföringsändamål sparar vi kunduppgifter, beteendeuppgifter och demografiska uppgifter i högst 12 månader efter det att avtalsförhållandet har upphört.

  • För att kunna tillhandahålla och förbättra vår kundservice sparar vi inspelade samtal och chattkommunikation i högst 90 dagar.

  • För det fall vår kundservice spelar in samtal för utbildningsändamål när du är i kontakt med dem sparas dessa samtal i högst 30 dagar.

  • För att utveckla våra produkter och tjänster sparas kunduppgifter, avidentifierade trafikuppgifter och beteendeuppgifter i högst 24 månader.

  • För att avhjälpa eventuella fel och brister på den tjänst du har beställt och förbättra tjänstens funktioner sparar vi uppgifter i högst 6 månader.

  • För att utveckla våra produkter, tjänster och samarbeten sparas kund- och avidentifierade trafikuppgifter samt beteendeuppgifter i högst 24 månader.

  • För att administrera och erbjuda dig attraktiva tjänsteerbjudanden och genomföra marknads- och kundanalyser sparas uppgifter om din användning av våra tjänster i högst 12 månader från avtalets upphörande.

  • För att begränsa skada från och förhindra internetbedrägerier samt spridning av skadlig kod sparar vi i tre dagar IP-adresser. Under samma tid sparar vi även sådana uppgifter för att undvika överbelastning och kontinuerlig kunna öka kapaciteten för tjänster och förbättra tjänstens funktioner. Sådan information sparas även efter riktad begäran av behörig myndighet i maximalt 6 månader för att i samarbete med brottsbekämpande myndigheter kunna spärra hemsidor för att motverka barnpornografibrott.

  • För att fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, myndighetsföreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer sparar vi kunduppgifter så länge som i lagen anges.

HUR SKYDDAR VI PERSONUPPGIFTER?

Vi har implementerat organisatoriska och tekniska åtgärder för att skydda personuppgifter inom vår organisation, inklusive säkerhetskontroller för att förhindra obehörig åtkomst till våra system. Säkerheten i allmänna elektroniska kommunikationsnät och kommunikationstjänster regleras i lagen om elektronisk kommunikation.

TILL VEM VI LÄMNAR UT UPPGIFTER

Dina personuppgifter är tillgängliga endast för dem som behöver uppgifterna för att uppnå det avsedda syftet med personuppgiftsbehandlingen.

Vi förbehåller oss rätten att överföra alla personuppgifter vi har om dig till tredjeman i händelse av sammanslagning eller avyttring av hela eller delar av verksamheten. Om du är boende i en bostadsrättsförening eller liknande eller bor i en hyreslägenhet och din förening eller fastighetsägare har ett gruppavtal med oss och du har beställt en tjänst och använt grupprabatten kommer vi att lämna ut dina uppgifter som du har lämnat till oss i samband med beställningen till bostadsrättsföreningen eller fastighetsägaren.

Företag som behandlar personuppgifter för Tele2:s räkning

Närhelst det är lämpligt överlåter vi behandlingen av personuppgifter på företag som är specialiserade inom sitt område. Sådana personuppgiftsbiträden är företag som behandlar personuppgifter för Tele2:s räkning och enligt våra instruktioner. Vi har skriftliga avtal med alla personuppgiftsbiträden genom vilka de garanterar säkerheten för de personuppgifter som behandlas och att de endast behandlas enligt givna instruktioner. Innan vi väljer ut vilka företag vi vill samarbete med utförs rigorösa kontroller.

Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss med:

  • Kundtjänst (externt drivna callcenter).

  • Order- och betalningshantering (banker och andra betaltjänstleverantörer).

  • Annonser och kampanjer (tryck och distribution, mediebyråer eller reklambyråer, dataanalysföretag).

  • Kundevenemang (t.ex. PR-byråer).

  • IT-tjänster (företag som sköter nödvändig drift, teknisk support, underhåll av våra IT-lösningar och andra IT-tjänster och lösningar) med undantag för konsultoch bemanningsföretag.

  • Säkerhet (företag som hjälper oss att upptäcka och förhindra potentiella bedrägerier och stölder).

Organisationer som behandlar personuppgifter i eget eller gemensamt intresse

Beroende på din relation med Tele2 kan vi också komma att dela dina kunduppgifter med tredje part som ensamt eller gemensamt med oss är ansvariga för behandlingen.

Ensamt personuppgiftsansvariga

Den som är ensamt personuppgiftsansvarig ansvarar från och med mottagandet för all behandling av personuppgifter. Ensamt personuppgiftsansvariga som vi kan komma att dela dina kunduppgifter med:

  • Om du har beställt en vara delar vi kunduppgifter med företag som bedriver postverksamhet och sköter allmänna godstransporter (logistikföretag och speditörer).

  • Om du har beställt en vara eller tjänst delar vi kunduppgifter med företag som erbjuder betallösningar (kortinlösenföretag, banker och andra betaltjänstleverantörer).

  • Om du har tecknat en försäkring delar vi dina kunduppgifter med försäkringsbolaget.

  • Om du har köpt en vara eller tjänst på avbetalning delar vi ditt namn och personnummer med företaget som utför kreditupplysningen.

  • Om du inte har betalat din faktura och vi har överlåtit fordran på ett inkassoföretag delar vi fakturauppgifter, inbegripet kunduppgifter, med inkassoföretaget.

  • Om du är misstänkt för att ha missbrukat någon annans upphovsrätt kan namn, adress och IP-nummer komma att lämnas ut. Detta förutsätter att rättighetsinnehavare efter beslut från domstol enligt IPRED-lagen vid upphovsrättsintrång, exempelvis olaglig fildelning av film eller musik, beviljas ett sådant utlämnande.

  • Tjänsteleverantörer eller andra operatörer som tillhandahåller eller medverkar till tillhandahållande av allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster. När du ringer med oss till en mottagare i en annan operatörs när, t.ex. vid utlandssamtal (internationell roaming), kan vissa uppgifter som exempelvis telefonnummer, SIM-kortnummer och telefonens serienummer komma att behöva lämnas ut till den operatören för att vi ska kunna tillhandahålla tjänsten.

  • Om du lämnat ditt samtycke kan vi komma att lämna ut dina personuppgifter till nummerupplysningsföretag.

  • Offentliga myndigheter (polisen, Skatteverket eller andra myndigheter) om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller vid misstanke om brott.

Nummerupplysningstjänster

I Sverige finns ett flertal abonnentförteckningar (såsom nummerupplysning i 118-serien) och det finns ett samhällsintresse av att dessa ska fortsätta finnas. Du har möjlighet att avgöra om dina personuppgifter ska finnas med i abonnentförteckningar. Det innebär att vi inte lämnar ut dina uppgifter (namn, adress och telefonnummer) till annan för nummerupplysningsändamål om du inte godkänner att ditt nummer inte ska vara hemligt. Du kan när som helst begära hemligt nummer hos oss och då skickas uppgifterna inte vidare. Vänligen kontakta då kundservice.

Gemensamt personuppgiftsansvar

När det föreligger ett gemensamt intresse mellan oss och en tredje part och där båda parter tillsammans bestämmer ändamål och medel med personuppgiftsbehandlingen uppstår i regel ett gemensamt personuppgiftsansvar. Vi är typiskt sett gemensamt personuppgiftsansvariga för insamling och delning av personuppgifter med annonsplattformar som används för att skapa och rikta personlig marknadsföring i dina sociala medier, på webbplatser och i appar.

Vi samarbetar med de vanligaste annonsplattformarna, såsom Facebook, Instagram och Tik Tok.

VAR BEHANDLAS PERSONUPPGIFTER?

De personuppgifter som vi samlar in från dig behandlas i ett land inom Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EU/EES) men kan också, i undantagsfall, överföras till och behandlas i ett land utanför EU/EES. Varje sådan överföring av dina personuppgifter sker i enlighet med gällande lagar och utan att dina lagstadgade rättigheter försvagas.

Då och då kan vi komma att överföra personuppgifter från EU/EES till ett tredje land som inte har godkänts av Europeiska kommissionen som ett säkert land för sådan överföring. När det är relevant använder vi EU-kommissionens modellavtal och standardavtalsklausuler för internationell överföring av personuppgifter, dvs. en uppsättning avtalsvillkor som både avsändaren och mottagaren av personuppgifter skriver under och som säkerställer att individens rättigheter och friheter beaktas. När det är lämpligt vidtar vi också ytterligare skyddsåtgärder, t.ex. kryptering, pseudonymisering och strikta åtkomstkontroller för att hålla dina uppgifter säkra.

VILKA ÄR DINA RÄTTIGHETER?

Dataskydd är en grundläggande rättighet och du har flera rättigheter i enlighet med GDPR. Dessa rättigheter finns för att du ska kunna kontrollera att vi behandlar dina personuppgifter på ett lagligt och korrekt sätt. Ibland finns det konkurrerande intressen, exempelvis skyddet av andra personer eller allmänna intressen. Då kan vissa av dina rättigheter nedan komma att begränsas. Vi kommer i varje enskilt fall att göra en prövning och meddela dig i vilken utsträckning dina önskemål kommer att tillgodoses.

Rätt till tillgång: Du har rätt att begära bekräftelse på om vi behandlar personuppgifter om dig och om så är fallet kommer vi att informera dig om hur dina personuppgifter behandlas. Du har även rätt att begära en kopia av de uppgifter som vi behandlar (genom ett registerutdrag). Om du begär ytterligare kopior har vi rätt att ta ut en rimlig avgift för detta. Registerutdraget skickas till din folkbokföringsadress.

Rätt till portabilitet: Du har rätt att begära att få ut dina personuppgifter i ett maskinläsbart format och har rätt använda sådana personuppgifter på annat håll, t.ex. när du väljer att ta med dig ditt telefonnummer till en annan operatör. Denna rättighet gäller för sådana personuppgifter som du har lämnat till oss och som behandlas med stöd av ditt samtycke eller om behandlingen grundar sig på avtal med oss.

Rätt till rättelse: Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om dessa är felaktiga. Du har även rätt att begära att uppgifter läggs till om något saknas, om tillägget är relevant med hänsyn till ändamålet med behandlingen. Vi kommer att underrätta dem, till vilka vi har lämnat ut dina uppgifter, att rättelse har skett. Vi kommer även att på din begäran informera dig om till vem/vilka informationen om rättelse har lämnats ut.

Rätt till radering: Du har rätt att vända dig till oss för att begära att dina personuppgifter raderas:

– Om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för; – Om behandlingen grundar sig enbart på ditt samtycke och du återkallar samtycket; – Om behandlingen sker för direktmarknadsföring och du motsätter dig att uppgifterna behandlas; – Om du motsätter dig personuppgiftsbehandling som sker efter en intresseavvägning och det inte finns berättigade skäl som väger tyngre än ditt intresse; – Om behandlingen av dina uppgifter inte har följt gällande rätt; eller – Om radering krävs för att uppfylla en rättslig skyldighet.

I vissa fall kan vi dock inte tillmötesgå en begäran om radering t.ex. om vi är skyldiga enligt lag att spara uppgifterna. Om radering sker kommer vi att underrätta dem, till vilka vi har lämnat ut dina uppgifter att radering har skett. Vi kommer även att på din begäran informera dig om till vem/vilka information om radering har lämnats ut.

Rätt till begränsning: Du har rätt att begära att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter i följande omständigheter:

  • Om du invänder mot en behandling baserad på vårt berättigade intresse ska vi begränsa all behandling av sådana uppgifter i avvaktan på verifiering av det

  • berättigade intresset.

  • Om du hävdar att dina personuppgifter är felaktiga måste vi begränsa all behandling av sådana uppgifter i avvaktan på verifiering av personuppgifternas riktighet.

  • Om behandlingen är olaglig kan du motsätta dig radering av personuppgifter och i stället begära begränsning av användningen av dina personuppgifter.

  • Om vi inte längre behöver personuppgifterna men de krävs för att du ska kunna försvara rättsliga anspråk.

I vissa fall kan vi dock inte tillmötesgå en begäran om begränsning t.ex. om uppgifterna behövs för att vi ska kunna försvara våra rättigheter eller skydda någon annan persons rättigheter. Om begränsning sker kommer vi att underrätta dem, till vilka vi har lämnat ut dina uppgifter, att begränsning har skett. Vi kommer även att på din begäran informera dig om vem/vilka information har lämnats ut.

Rätt att invända mot behandling och återkallande av samtycke: Du har rätt att invända mot behandling av dina personuppgifter som baseras på intresseavvägning som rättslig grund. Vi kommer då att upphöra med behandlingen om inte våra eller tredjemans intressen väger tyngre eller för vårt fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.

Du har därmed alltid rätt tacka nej till för generell marknadsföring av tjänster och produkter som görs via SMS, e-post, telemarketing, per post eller via våra samarbetspartners webbplatser. Om du får personlig marknadsföring från oss eller våra samarbetspartners har du någon gång samtyckt till detta. När du lämnade samtycket fick du även information om att du när som helst kan återkalla detta och hur du enklast gör det.

Du kan alltid invända mot marknadsföring eller återkalla samtycken direkt i sms:et eller e-postmeddelandet. Du kan också kontakta kundservice, per telefon eller per post. Vänligen ange då namn, personnummer och vilket abonnemang det gäller.

Tele2 och Comviq: Tele2 Sverige AB, Box 62, 164 94 Kista

Du har normalt rätt att utnyttja dina rättigheter nedan kostnadsfritt. Om begäran är uppenbart ogrundad eller orimlig får vi dock antingen ta ut en rimlig avgift eller välja att inte tillmötesgå begäran.

Vi kommer att besvara en begäran från dig utan onödigt dröjsmål och normalt inom 30 dagar. Om ytterligare tid skulle krävas eller om vi av någon anledning inte kan tillmötesgå din begäran kommer vi att informera dig om detta. Vi kan även komma att begära ytterligare information från dig om det krävs för att vi ska kunna bekräfta din identitet och säkerställa att det är du och inte någon annan som försöker få tillgång till eller kontroll över dina personuppgifter.

HUR UTÖVAR DU DINA RÄTTIGHETER ELLER KOMMER I KONTAKT MED OSS AV ANDRA ANLEDNINGAR?

Om du har frågor eller vill utöva dina rättigheter t.ex. beställa registerutdrag eller återkalla ett samtycke:

Kontakta kundservice för varumärket Comviq via chatt på comviq.se eller på telefon: 0772-212121.

Dataskyddsombud Tele2 Sverige AB

Vårt dataskyddsombud övervakar att vi följer gällande lagstiftning och behandlar dina personuppgifter på ett korrekt sätt. Kontrollera först om du kan använda någon av dina rättigheter enligt ovan, t.ex. registerutdrag, rättelse eller radering. Om du har andra frågor om hur vi hanterar dina personuppgifter och rättigheter kan du kontakta vårt dataskyddsombud på dposweden@tele2.com.

Rätt att inlägga klagomål till en tillsynsmyndighet

Du har också rätt att lämna in ett klagomål till behörig tillsynsmyndighet, Integritetsskyddsmyndigheten, via e-post: imy@imy.se.

Om du inte vill delta i våra kundundersökningar

Du har alltid rätt att tacka nej till att delta i kundundersökningar. Ring då till vår kundservice. Du kan även avregistrera dig per brev till adressen nedan. Vänligen ange då namn, telefonnummer och vilket abonnemang det gäller.

Tele2 Sverige AB, Box 62, 164 94 Kista

Ändring av integritetspolicyn

Vi kan komma att ändra denna integritetspolicy. Större ändringar kommer att kommuniceras till dig på lämpligt sätt och i god tid före det att ändringen träder i kraft.

Senaste uppdatering: Januari 2024