Stänga av roaming

För att minska risken för höga kostnader är det bra att stänga av mobilens möjlighet till roaming när du åker utomlands. Roaming innebär att du använder din mobil utanför Comviq och Tele2s nät och lånar ett annat lands operatörs nät och kostnaderna kan därför bli höga. För att helt undvika kostnader för data bör du även tillfälligt stänga av möjligheten till datatrafik och MMS.

Roaming ingår inom EU/EES-länderna

Roaming inom EU, Norge, Island och Liechtenstein ingår i de flesta av våra abonnemang. Det betyder att du kan låta din roaming vara på utan att oroa dig för några extra kostnader om du besöker något av de här länderna.

Så här stänger du av roaming på din mobil

För iPhone Inaktivera roaming Du kan stänga av roaming under Inställningar > Allmänt > Nätverk > Dataroaming

Inaktivera datatrafik Du kan stänga av datatrafik under Inställningar > Allmänt > Nätverk > Mobildata

Inaktivera MMS Du kan stänga av MMS under Inställningar > Meddelanden Om du har en annan mobil, kontakta eller besök mobiltillverkarens hemsida för att få mer information om hur du ändrar inställningar.

För Android Som regel är dataanvändning vid roaming avstängt som standard i nya mobiler, men det kan vara bra att dubbelkolla att det inte aktiverats av misstag:

I en Android går du in på "Inställningar" och klickar därefter Trådlöst och nätverk > Mobila nätverk. Se till att alternativet "Roaming - Anslut till datanätstjänster vid roaming" inte är ikryssat.

Stänga av din telefonsvarare

För att slippa oväntade kostnader när du befinner dig utomlands kan det vara bra att stänga av din telefonsvarare. Det enklaste sättet att göra det är genom att logga in på Mitt Konto, välj ditt mobilnummer, klicka på ”Inställningar” och vid ”Nummer” välja om din telefonsvarare ska vara av eller på.

Ladda ner vår app!

Du vet väl om att du kan göra det mesta i vår app?

Betala dina fakturor, tanka på ditt kontantkort och mycket mer.