Har din enhet blivit utsatt för virus/malware?

Om du har fått ett meddelande från oss om att din mobiltelefon misstänks vara utsatt för ett virus är det viktigt att du agerar direkt. Läs tips vad du kan göra.

Har du fått ett meddelande från oss om att din mobil eller router misstänks vara utsatt för ett virus, tycker du att mobilen eller routern beter sig underligt eller innehåller din faktura poster som du inte känner igen, till exempel SMS-trafik? Då är det troligt att din enhet blivit utsatt för ett virus.

Bedragare, hackare och kriminella organisationer har flyttat fokus till våra mobila enheter eftersom det har blivit en självklar del av vår vardag för nöje, arbete och privata ärenden.

Vi loggar in på många tjänster och använder mobilen till att godkänna återställningslänkar för bortglömda lösenord, godkänna nya inloggningar och ta mot koder för tvåfaktorsautentisering. Vi kan ansöka om lån på små som stora belopp, köpa aktier, fonder, betala räkningar och hantera allt vårt sparande via mobilen. Det har därför blivit allt mer vanligt att mobiltelefonen attackeras av bedragare.

Viktigt att du agerar om din mobiltelefon blivit utsatt för ett virus

Om du har fått ett meddelande från oss om att din mobiltelefon misstänks vara utsatt för ett virus är det viktigt att du agerar direkt. Läs tips vad du kan göra under Vanliga frågor.

Dagens bedragare är experter på att sammanställa information. Det kan till exempel vara databasläckor från sociala plattformar som kombineras ihop för att skräddarsy en attack mot sina offer. Hur skulle till exempel en vän, eller en släkting reagera om hen fick ett meddelande från någon som skickar mejl och meddelanden i ditt namn?

Om det gäller din router

Om du fått meddelande från oss om att ditt mobila bredband misstänks vara utsatt för virus/malware, är det för att våra system har registrerat en kraftig ökning av t ex SMS. Ofta skickas dessa till utlandet och det drabbar dig som kund genom att du faktureras för dessa. Vi ser gärna att du använder utrustning som Comviq tillhandahåller, då dessa både är PEN-testade och får regelbundna säkerhetsuppdateringar under hela dess livscykel.

En routermodell som inte tillhandahålls av Comviq kan ha sårbarheter som utnyttjas. Det kan till och med vara en enhet på samma nätverk som är infekterad och som använder routerns SIM-kort för att generera trafik.

Tips till dig som har köpt en egen router

Sök information på tillverkarens hemsida eller manual för att få rätt information kopplat till just din enhet. Ett par andra tips är:

  • Byt lösenord på routerns admin-konto till ett starkt lösenord.

  • Se över ifall andra loginkonton finns och säkerställ att även dessa har starka lösenord.

  • Uppdatera routerns firmware, d.v.s. routerns mjukvara med jämna mellanrum. Dessa brukar innehålla uppdaterade säkerhetsuppdateringar.

Vanliga frågor

Vi kan inte med säkerhet säga exakt hur du ska agera. Det finns många olika varianter på virus och lösningarna varierar hela tiden.

Antivirusprogram

Vårt bästa tips är att söka på nätet och framförallt hos de ledande tillverkarna av antivirusprogram. Det finns ett antal olika företag som tillhandahåller antivirusprogram som är anpassade för bland annat mobiltelefoner.

I vissa fall kan de erbjuda en lösning som tar bort viruset, och skyddar dig i framtiden.

Fabriksåterställ din mobiltelefon

För vissa virus kanske det inte återstår någon annan möjlighet än att fabriksåterställa mobiltelefonen. Du hittar information om fabriksåterställning i manualen till din mobiltelefon.

Viktigt att tänka på är att inte återställa en säkerhetskopierad kopia. Då är risken stor att du återställer även viruset.

Det är viktigt att du tar det här på allvar. En mobiltelefon som blivit utsatt för ett virus är en säkerhetsrisk för dig, din ekonomi och ditt privatliv. Om du har en mobiltelefon via din arbetsgivare riskerar hemlig och känslig företagsinformation att läcka ut. Nedan följer några punkter som exempel på vad ett virus kan orsaka för skada.

Virus kan:

  • Skicka SMS och ringa samtal som belastar din faktura

  • Läsa din mejl och dina meddelanden

  • Komma åt dina privata bilder och sprida dem

  • Aktivera din kamera och spionera på dig

  • Aktivera din mikrofon och avlyssna dig och din omgivning

  • Stjäla dina inloggningsuppgifter, inklusive verifieringskod som skickas vid tvåfaktorsautentisering

  • Kapa dina konton på sociala medier

  • Ditt abonnemang kan komma att stängas av hos din operatör

  • Din mobiltelefon kan användas i utpressningssyften.

Karim sitter tillbakalutad i en stol utanför kiosken och kollar nöjt på sin mobil.

Håll koll på din surf

Inne på Mitt Konto kan du enkelt se hur mycket du har surfat och vad du har kvar.

Vanliga frågor

Med våra mobilabonnemang ringer, SMS:ar och MMS:ar du helt fritt inom Sverige. Det ingår även surf inom EU/EES beroende på vilket abonnemang du har valt.

Surf med 5G når hastigheter upp till 100 Mbit/s, det ingår i alla mobilabonnemang och allt du behöver är en mobil med stöd för 5G.

SIM-kortet skickas till din brevlåda. Det brukar ta 1-3 vardagar.

Om du har ett abonnemang som tillåter dig att ringa utomlands betalar du inget extra utöver din vanliga månadskostnad om du ringer inom EU/EES.

Om du befinner dig utomlands i övriga världen ringer du till en rörlig kostnad som läggs på din faktura i efterhand. Välj land ovanför på den här sidan för att se priser. Du kan också välja att köpa ett utlandspaket där utlandssamtal ingår. Har du abonnemanget GO behöver du ha +Saldo.

Om du har något av våra största abonnemang eller kontantkort så ingår fria samtalsminuter till utlandet. Läs mer här.

Med Resesurf surfar du till ett dagligt fast pris. Varje dag (kl 00:00 svensk tid) får du 1GB surf. Detta för endast 79 kr per dag.

Om du vill ändra abonnemang gör du det enkelt inne i Mitt Konto eller i appen. När du är inloggad klickar du på “Välj annat abonnemang” och byter till det abonnemang du vill ha.

Fakturan kommer till din mejl. I Mitt Konto eller appen kan du ändra till något annat betalsätt.