Har du fått ett meddelande från oss om att din mobil eller router misstänks vara utsatt för ett virus, tycker du att mobilen eller routern beter sig underligt eller innehåller din faktura poster som du inte känner igen, till exempel SMS-trafik? Då är det troligt att din enhet blivit utsatt för ett virus.
Bedragare, hackare och kriminella organisationer har flyttat fokus till våra mobila enheter eftersom det har blivit en självklar del av vår vardag för nöje, arbete och privata ärenden.
Vi loggar in på många tjänster och använder mobilen till att godkänna återställningslänkar för bortglömda lösenord, godkänna nya inloggningar och ta mot koder för tvåfaktorsautentisering. Vi kan ansöka om lån på små som stora belopp, köpa aktier, fonder, betala räkningar och hantera allt vårt sparande via mobilen. Det har därför blivit allt mer vanligt att mobiltelefonen attackeras av bedragare.
Viktigt att du agerar om din mobiltelefon blivit utsatt för ett virus
Om du har fått ett meddelande från oss om att din mobiltelefon misstänks vara utsatt för ett virus är det viktigt att du agerar direkt. Läs tips vad du kan göra under Vanliga frågor.
Dagens bedragare är experter på att sammanställa information. Det kan till exempel vara databasläckor från sociala plattformar som kombineras ihop för att skräddarsy en attack mot sina offer. Hur skulle till exempel en vän, eller en släkting reagera om hen fick ett meddelande från någon som skickar mejl och meddelanden i ditt namn?
Om det gäller din router
Om du fått meddelande från oss om att ditt mobila bredband misstänks vara utsatt för virus/malware, är det för att våra system har registrerat en kraftig ökning av t ex SMS. Ofta skickas dessa till utlandet och det drabbar dig som kund genom att du faktureras för dessa. Vi ser gärna att du använder utrustning som Comviq tillhandahåller, då dessa både är PEN-testade och får regelbundna säkerhetsuppdateringar under hela dess livscykel.
En routermodell som inte tillhandahålls av Comviq kan ha sårbarheter som utnyttjas. Det kan till och med vara en enhet på samma nätverk som är infekterad och som använder routerns SIM-kort för att generera trafik.
Tips till dig som har köpt en egen router
Sök information på tillverkarens hemsida eller manual för att få rätt information kopplat till just din enhet. Ett par andra tips är:
Byt lösenord på routerns admin-konto till ett starkt lösenord.
Se över ifall andra loginkonton finns och säkerställ att även dessa har starka lösenord.
Uppdatera routerns firmware, d.v.s. routerns mjukvara med jämna mellanrum. Dessa brukar innehålla uppdaterade säkerhetsuppdateringar.