Nedsläckning av 2G- och 3G-näten

Just nu pågår ett teknikskifte där vi släcker ner 2G- och 3G-näten för att göra plats för 5G och ännu bättre 4G

Mer plats för 5G

Vi stänger ner 2G- och 3G-näten för att ge plats åt 4G och 5G och göra nätet ännu bättre. 3G kommer att vara helt borta den 1 december 2025. 2G-nätet finns kvar som vanligt tills 3G är helt nedsläckt. 5G finns i hela vårt mobilnät och innebär bland annat:
  • 90% täckning av Sveriges yta + 99,9% av befolkningen
  • Snabbare och stabilare surf
  • Streaming med högre videoupplösning
  • Mindre buffrande
  • Bättre spelupplevelser online
  • Ett mer pålitligt nät vid högre belastning

Dubbelkolla din utrustning

Äldre mobiler

Om du har en äldre mobil som bara funkar med 2G eller 3G behöver du byta till en nyare modell för att kunna ringa och surfa som vanligt.

Visa nya mobiler

Aktivera 4G-samtal

Har du en äldre mobil som klarar 4G kan du behöva slå på 4G-samtal (VoLTE) för att kunna ringa i 4G-nätet. Ofta aktiveras det automatiskt när du uppdaterar mobilen till den senaste programvaran.

Aktivera 4G-samtal

Äldre router eller modem

Har du en äldre router eller modem med stöd för bara 3G så behöver du byta ut den för att kunna fortsätta surfa med mobilt bredband.

Annan utrustning med SIM-kort

Det är inte bara mobiler som påverkas av nedstängningen. Även prylar med SIM-kort, som larm, uppkopplade kameror eller andra smarta enheter, kan sluta fungera. Har de bara stöd för 2G eller 3G behöver du byta till utrustning som funkar med 4G eller 5G.

Frågor och svar om nedsläckningen

Vi kommer att släcka 2G- och 3G-näten i slutet av 2025. Fram till dess pågår en förflyttning av 3G-nätet, som inte påverkar 3G-täckningen i stort. I undantagsfall kan dock täckningen lokalt bli försämrad på vissa platser. Det är bra att se över din utrustning och påbörja ett eventuellt byte redan nu.

All teknik blir förr eller senare gammal och behöver uppgraderas eller bytas ut. Genom att stänga ner de allt mindre använda 2G- och 3G-näten frigörs kapacitet så att vi kan bygga ut 5G-nätet samt erbjuda snabbare, stabilare och säkrare tjänster i vårt befintliga 4G-nät.

Det beror på vilken utrustning du har hemma idag. Om din utrustning är beroende av de äldre näten och inte är kompatibel med 4G eller 5G behöver du byta till en ny lösning.

Bra att tänka på:

Byta ut äldre 3G-mobil

Många 3G-mobiler kan fortfarande använda 2G, men eftersom båda näten försvinner 1 december 2025 behöver de bytas ut till 4G- och 5G-mobiler.

Hitta din ny mobil

Aktivera 4G-samtal (VoLTE)

För att kunna ringa röstsamtal i 4G-nätet krävs att 4G-samtal, även kallat VoLTE, är aktiverat. I de flesta fall sker detta automatiskt när du uppdaterar din mobil till senaste programvaran.

Så här aktiverar du 4G-samtal

Om din mobil saknar stöd för 4G-samtal

Det finns 4G-mobiler som inte har stöd för 4G-samtal. Med en sådan mobil kan du inte ringa vanliga röstsamtal i vårt nät. Däremot kan du fortsätta använda appar som WhatsApp eller FaceTime för att ringa över mobilnätet. Vi rekommenderar att du byter till en modell som stöder 4G-samtal.

Annan utrustning med SIM-kort

Nedstängningen påverkar inte bara mobiler. Även annan utrustning med SIM-kort, som larm, uppkopplade kameror eller smarta enheter, kan påverkas. Om de bara har stöd för 2G eller 3G behöver de bytas ut mot utrustning som fungerar med 4G och/eller 5G.

De allra flesta har en mobil som stöder 4G och allt fler även 5G. Du kan kontrollera om din mobil har stöd för de nya teknikerna genom att gå in i mobilens inställningar och kontrollera alternativen under "Mobilnät" eller "Datakommunikation". Om du hittar alternativ för tal och datatrafik i 4G/5G så ska du välja den. Saknas ett 4G-alternativ så är din mobil för gammal och du borde byta ut den i god tid innan näten släcks.

Är du osäker så kan du kontakta mobilens tillverkare eller vår kundservice.

Ett urval av mobiler som saknar stöd för 4G- och 5G:
Doro
  • 1350 --> 1380

  • 2414/2424

  • 507/509/516/621

  • 520X/530X/540X

  • 5030/5516

  • 608/609/615/624/631

  • 6030/6040/6041/6050/6060

  • 6520/6525/6530/6531

  • 6620/6621

iPhone
  • 4/4S

Nokia
  • 100/105/130/301

  • 1110i

  • 1208

  • 3310

  • 3720

  • 6310

  • C2-01

Samsung
  • Xcover 271

  • Xcover 550

  • GT-E1150

  • GT-E1200

  • GT-E1080

  • GT-S5610

  • Galaxy Trend Plus

Huawei
  • F616

  • F617

  • F656

  • F685

  • FC612E

SonyEricsson
  • J108i

Catepillar
  • CAT B30

Nedsläckningen av 2G och 3G kommer inte innebära någon försämrad mobiltäckning. I takt med att alla mobiloperatörer stänger 2G och 3G bygger de ut och ökar kapaciteten i både 4G och 5G, vilket på sikt betyder att mobiltäckningen blir bättre än tidigare.

Vårt 5G-nät täcker idag lika mycket som 4G-nätet, dvs 99,9 procent av befolkningen och 90 procent av Sveriges yta.

Det är vanligare att uppkopplade prylar använder 2G i stället för 3G så därför har samtliga operatörer valt att stänga 3G-nätet först, och sedan 2G.

Våra Doro-mobiler

Vill du veta mer?

Mer information finns hos PTS (Post- och Telestyrelsen), Konsumentverket och på bytnät.nu

Karim, centrerad i bild, surfar på sanddynor i öken, moln av sand syns efter surfbrädan

TechSverige driver bytnät.nu

TechSverige driver tillsammans med mobiloperatörerna Tele2, Telia, Telenor och Tre sajten bytnät.nu. Syftet är att sprida kunskap om övergången från 2G och 3G till de modernare näten 4G, 5G och fiber. Genom att tidigt se över och vid behov byta ut din utrustning – och tipsa familj, vänner och kollegor – hjälper du till att undvika problem där viktiga uppkopplade tjänster slutar fungera eller där det inte längre går att ringa. TechSverige är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag inom techsektorn.