MMS- och surf-inställningar

Dina MMS- och surf-inställningar sköts oftast automatiskt om du har en ny mobil. Vill du ändå kolla dina inställningar gör du så här.

Normalt fungerar MMS och surf automatiskt när du stoppar in ett SIM-kort (eller aktiverar ett eSIM) i din mobil, men det krävs att du har surf på ditt abonnemang eller kontantkort.

Fungerar det inte automatiskt?

Har du en Android-mobil kan du skicka ett tomt SMS (eller med texten JA) till 123 så skickas inställningarna för MMS och surf automatiskt till dig, du kan behöva starta om din mobil efter att du fått inställningarna.

Om du har en äldre mobil kan du behöva lägga in inställningar för MMS och surf manuellt, du hittar guider längre ner på denna sida.

Surf inom EU/EES

Från och med den 15 juni 2017 ingår en viss mängd surf inom EU/EES i alla våra mobilabonnemang, förutom Fastpris Mini. Hur mycket surf inom EU/EES som ingår i ditt abonnemang kan du se här.

Du kan även surfa inom EU/EES med alla våra kontantkort, förutom Fastpris Mini, Standard och BAS. Det går ej att föra över surf från ett kontantkort till ett annat.

Guider MMS- och surf-inställningar

Börja med att återställa inställningarna för MMS och surf, hjälper inte det kan du lägga in inställningarna manuellt.

Återställ inställningar:

  1. Öppna Inställningar.

  2. Välj Mobilnät.

  3. Tryck på Mobilt datanätverk (om du har flera SIM-kort måste du först välja vilket SIM-kort som du vill ändra inställningarna för och därefter Mobilt datanätverk).

  4. Tryck på Nollställ inställningar.

  5. Starta om din mobil.

  6. Klart!

Manuella inställningar:

  1. Öppna Inställningar.

  2. Välj Mobilnät.

  3. Tryck på Mobilt datanätverk (om du har flera SIM-kort måste du först välja vilket SIM-kort som du vill ändra inställningarna för och därefter Mobilt datanätverk).

  4. Fyll i inställningarna enligt:

MOBILDATA:

  • APN:

    internet.tele2.se

  • Användarnamn:

    Lämna blankt

  • Lösenord:

    Lämna blankt

MMS:

  • APN:

    internet.tele2.se

  • Användarnamn:

    Lämna blankt

  • Lösenord:

    Lämna blankt

  • MMSC:

    http://mmsc.tele2.se

  • MMS-Proxy:

    mmsproxy.tele2.se:8080

  • MMS-Maxstorlek:

    2097152

  • MMS UA Prof URL:

    Lämna blankt

INTERNETDELNING:

  • APN:

    internet.tele2.se

  • Användarnamn:

    Lämna blankt

  • Lösenord:

    Lämna blankt

5. Starta om din mobil.

6. Klart!

Börja med att återställa inställningarna för MMS och surf, hjälper inte det kan du lägga in inställningarna manuellt.

Återställ inställningar:

  1. Öppna Inställningar.

  2. Välj Anslutningar.

  3. Tryck på Mobilnätverk.

  4. Tryck på Åtkomstpunktsnamn.

  5. Tryck på de tre prickarna.

  6. Tryck på Återställ till standard.

  7. Starta om din mobil.

  8. Klart!

Manuella inställningar:

  1. Öppna Inställningar.

  2. Välj Anslutningar.

  3. Tryck på Mobilnätverk.

  4. Tryck på Åtkomstpunktsnamn.

  5. Tryck på den åtkomstpunkt du vill ändra (vanligast är att det bara finns en).

  6. Lägg in inställningarna enligt nedan:

  • Namn:

    Tele2

  • APN:

    internet.tele2.se

  • Proxy:

    Lämna blank

  • Port:

    Lämna blank

  • Användarnamn:

    Lämna blank

  • Lösenord:

    Lämna blank

  • Server:

    Lämna blank

  • MMSC:

    http://mmsc.tele2.se

  • MMS-proxy:

    mmsproxy.tele2.se

  • MMS-port:

    8080

  • MCC:

    240

  • MNC:

    07

  • Verifieringstyp:

    Ingen

  • APN-typ:

    Default,supl,mms

  • APN-protokoll:

    IPv4/IPv6

  • Aktivera/inaktivera APN

    – Aktiverat

7. Starta om din mobil.

8. Klart!

Börja med att återställa inställningarna för MMS och surf, hjälper inte det kan du lägga in inställningarna manuellt.

Återställ inställningar:

  1. Öppna Inställningar.

  2. Välj Nätverk och internet.

  3. Tryck på Mobilnätverk (har du flera SIM-kort måste du först trycka på SIMs).

  4. Skrolla ner och välj Åtkomstpunktsnamn (APN).

  5. Tryck på de tre prickarna uppe till höger.

  6. Tryck på Återställ till standard.

  7. Starta om din mobil.

  8. Klart!

Manuella inställningar:

  1. Öppna Inställningar.

  2. Välj Nätverk och internet.

  3. Tryck på Mobilnätverk (har du flera SIM-kort måste du först trycka på SIMs).

  4. Skrolla ner och välj Åtkomstpunktsnamn (APN).

  5. Tryck på + uppe till höger.

  6. Fyll i uppgifterna enligt nedan:

  • Namn:

    Tele2

  • APN:

    internet.tele2.se

  • Proxy:

    Lämna blank

  • Port:

    Lämna blank

  • Användarnamn:

    Lämna blank

  • Lösenord:

    Lämna blank

  • Server:

    Lämna blank

  • MMSC:

    http://mmsc.tele2.se

  • MMS-proxy:

    mmsproxy.tele2.se

  • MMS-port:

    8080

  • MCC:

    240

  • MNC:

    07

  • Verifieringstyp:

    Ingen

  • APN-typ:

    Default,supl,mms

  • APN-protokoll:

    IPv4/IPv6

7. Tryck på de tre prickarna längst upp till höger.

8. Tryck på Spara.

9. Markera den APN som du just skapade.

10. Starta om din mobil.

11. Klart!

Börja med att återställa inställningarna för MMS och surf, hjälper inte det kan du lägga in inställningarna manuellt.

Exakt hur du återställer samt lägger in inställningarna manuellt kan du säkert lista ut med hjälp av guiderna för Samsung och Sony, oftast gör man på ungefär samma sätt. Hittar du inte rätt så kan du ta hjälp av mobiltillverkarens support.

Inställningar för MMS:

  • Användarnamn:

    Lämna blank

  • Lösenord:

    Lämna blank

  • Protokoll:

    HTTP

  • APN:

    internet.tele2.se

  • APN-typ:

    Default

  • MMS-proxy:

    mmsproxy.tele2.se

  • MMS-port:

    8080

  • Startsida/MMSC:

    http://mmsc.tele2.se

Inställningar för surf:

  • Användarnamn:

    Lämna blank

  • Lösenord:

    Lämna blank

  • Protokoll:

    HTTP

  • APN:

    internet.tele2.se

  • APN-typ:

    Default

  • Startsida:

    http://mobil.tele2.se

Karim sitter tillbakalutad i en stol utanför kiosken och kollar nöjt på sin mobil.

Håll koll på din surf

Inne på Mitt Konto kan du enkelt se hur mycket du har surfat och vad du har kvar.

Vanliga frågor

Med våra mobilabonnemang ringer, SMS:ar och MMS:ar du helt fritt inom Sverige. Det ingår även surf inom EU/EES beroende på vilket abonnemang du har valt.

Surf med 5G når hastigheter upp till 100 Mbit/s, det ingår i alla mobilabonnemang och allt du behöver är en mobil med stöd för 5G.

SIM-kortet skickas till din brevlåda. Det brukar ta 1-3 vardagar.

Om du har ett abonnemang som tillåter dig att ringa utomlands betalar du inget extra utöver din vanliga månadskostnad om du ringer inom EU/EES.

Om du befinner dig utomlands i övriga världen ringer du till en rörlig kostnad som läggs på din faktura i efterhand. Välj land ovanför på den här sidan för att se priser. Du kan också välja att köpa ett utlandspaket där utlandssamtal ingår. Har du abonnemanget GO behöver du ha +Saldo.

Om du har något av våra största abonnemang eller kontantkort så ingår fria samtalsminuter till utlandet. Läs mer här.

Med Resesurf surfar du till ett dagligt fast pris. Varje dag (kl 00:00 svensk tid) får du 1GB surf. Detta för endast 79 kr per dag.

Om du vill ändra abonnemang gör du det enkelt inne i Mitt Konto eller i appen. När du är inloggad klickar du på “Välj annat abonnemang” och byter till det abonnemang du vill ha.

Fakturan kommer till din mejl. I Mitt Konto eller appen kan du ändra till något annat betalsätt.

Om du har ett mobilabonnemang kan du aktivera vår tjänst Maxpris via Mitt Konto. Då kan du själv bestämma ett maxbelopp för vad ditt abonnemang får kosta varje månad. Du kan till exempel välja att det inte ska kosta mer än den vanliga månadsavgiften, men också sätta ett lite högre maxpris.

Ett bra sätt att skydda sig mot höga kostnader när du är utanför EU/EES är att använda våra Surfpaket. Med paketen får du billigast möjliga utlandssurf till ett fast pris. När surfen i paketet är slut väljer du själv om du vill köpa mer eller inte. Inom EU/EES ingår fri roaming för de flesta av våra abonnemang och kontantkort.

Här kan du läsa om kampanjer med tillbehör på köpet.