Har du problem med samtal eller surf i utlandet?
Om du inte kan ringa, sms:a eller surfa när du befinner dig i ett annat land så kontrollera inställningarna i din mobil enligt nedan:
Kontantkort eller abonnemang inom EU
- Kontrollera att dataroaming är aktiverat i inställningarna på din mobil.
- Kontrollera att mobildata är aktiverat i inställningarna på din mobil (vill du bara kunna ringa och inte surfa kan du stänga av mobildata).
- Byt till en annan utländsk operatör där du befinner dig.
Längre ner på denna sida hittar du guider hur du kontrollerar inställningarna i din mobil.
Kontantkort utanför EU
Kan inte surfa, ringa eller SMS:a
- Kontrollera att du har ett +Saldo som överstiger summan vad 10MB surf kostar i det land du är. Alternativt att du har ett paket med Utlandssurf.
- Kontrollera att dataroaming är aktiverat i inställningarna på din mobil.
- Kontrollera att mobildata är aktiverat i inställningarna på din mobil.
- Byt till en annan utländsk operatör där du befinner dig.
Längre ner på denna sida hittar du guider hur du kontrollerar inställningarna i din mobil.
Kan inte ringa och SMS:a (jag behöver inte kunna surfa)
- Kontrollera att du har ett +Saldo
- Kontrollera att dataroaming är aktiverat i inställningarna på din mobil.
- Kontrollera att mobildata är avslaget i inställningarna på din mobil.
- Byt till en annan utländsk operatör där du befinner dig.
Längre ner på denna sida hittar du guider hur du kontrollerar inställningarna i din mobil.
Abonnemang utanför EU
- Har du satt ett Maxpris behöver det maxpriset överstiga summan vad 10MB surf kostar i det land du är. Alternativt att du har ett paket med Utlandssurf.
- Kontrollera att dataroaming är aktiverat i inställningarna på din mobil.
- Kontrollera att mobildata är aktiverat i inställningarna på din mobil (vill du bara kunna ringa och inte surfa kan du stänga av mobildata).
- Byt till en annan utländsk operatör där du befinner dig.
Längre ner på denna sida hittar du guider hur du kontrollerar inställningarna i din mobil.
Instruktioner hur du hittar inställningarna i din mobil:
Apple iPhone
Mobildata
- Gå till Inställningar.
- Välj Mobilnät.
- Här hittar du Mobildata.
Dataroaming
- Gå till Inställningar.
- Välj Mobilnät.
- Välj Alternativ för mobildata.
- Här hittar du Data-roaming.
Byt operatör
- Gå till Inställningar.
- Välj Mobilnät.
- Välj Val av nätverk.
- Avaktivera Automatiskt.
- Vänta någon minut och välj sedan en annan operatör i listan, testa gärna flera olika. Om det bara finns en tillgänglig operatör så kommer listan bara att visa den.
Samsung Galaxy
Mobildata
- Gå till Inställningar.
- Välj Anslutningar.
- Välj Mobilnätverk.
- Här hittar du Mobildata.
Dataroaming
- Gå till Inställningar.
- Välj Anslutningar.
- Välj Mobilnätverk.
- Här hittar du Dataroaming.
Byt operatör
- Gå till Inställningar.
- Välj Anslutningar.
- Välj Mobilnätverk.
- Välj Nätverksoperatörer.
- Avaktivera Automatisk.
- Vänta någon minut och välj sedan en annan operatör i listan, testa gärna flera olika. Om det bara finns en tillgänglig operatör så kommer listan bara att visa den.
Sony Xperia
Mobildata
- Gå till Inställningar.
- Välj Nätverk och internet.
- Välj Mobilnätverk.
- Här hittar du Mobildata.
Dataroaming
- Gå till Inställningar.
- Välj Nätverk och internet.
- Välj Mobilnätverk.
- Här hittar du Dataroaming.
Byt operatör
- Gå till Inställningar.
- Välj Nätverk och internet.
- Välj Mobilnätverk.
- Välj Avancerat.
- Avaktivera Välj nätverk automatiskt.
- Välj Nätverk.
- Vänta någon minut och välj sedan en annan operatör i listan, testa gärna flera olika. Om det bara finns en tillgänglig operatör så kommer listan bara att visa den.
Har du en annan mobil? Oftast är inställningarna väldigt lika, försök att med hjälp av ovan guider hitta samma inställning i just din mobil.