Om någon skulle stjäla din mobil finns det några enkla steg som du ska följa
Det första du behöver göra om din mobilen har blivit stulen är att göra en stöldanmälan hos polisen. På din stöldanmälan finns ett diarienummer som du behöver uppge när du spärrar mobilen hos oss.
När du har gjort en stöldanmälan kan du spärra din hos oss, så att ingen annan kan använda mobilen. Hur du spärrar mobilen hittar du längre ner på denna sida.
Tänk på!
När du gör en stöldanmälan och när du ska spärra mobilen hos oss behöver uppge ditt IMEI-nummer (många nya mobiler har stöd för två SIM-kort då behöver du uppge båda IMEI-numren). IMEI-numret hittar du på mobilens förpackning eller genom att knappa in (ringa) *#06# på din mobil (det här måste så klart göras innan mobilen blivit stulen - knappa gärna in koden på din mobil och skriv upp ditt IMEI-nummer utifall att någon skulle stjäla din mobil).
Spärra din mobil
När du har gjort en stöldanmälan hos polisen så spärrar du din mobil hos oss så här:
Logga in på Mitt Konto.
Klicka på på den mobil som det gäller.
Klicka på Spärra mobilen.
Fyll i de uppgifter som efterfrågas och klicka på SKICKA.
Klart!
Har du inget konto hos Comviq kan du istället använda formuläret längre ner på sidan, du behöver uppge ditt IMEI-nummer (från din mobil) och diarienumret från din stöldanmälan.
Spärra ditt SIM-kort
Du spärrar ditt SIM-kort samtidigt som du beställer ett nytt. Ett nytt SIM-kort beställer du enkelt via Mitt Konto eller Comviq-appen alternativt kan du gå till någon av våra återförsäljare för att hämta ett SIM-kort direkt. Här kan du läsa hur du beställer ett nytt SIM-kort.
Ta bort mobilspärr
Om du har fått tillbaka din mobil och vill ta bort spärren så behöver du kontakta Kundservice och uppge samma IMEI-nummer och samma diarienummer som på din polisanmälan.
OBS! Detta gäller bara mobilen och inte SIM-kortet.