EU har kommit ut med en ny reglering för dataroaming och avgifter. Tänk på att den bara gäller om du surfar mer med ditt mobilabonnemang i andra EU/EES-länder än vad du gör i Sverige.
Vad innebär det här för mig som Comviq-kund?
Det här innebär att om du under en period på 16 veckor, eller mer, surfat mer i andra EU/EES-länder än vad du gjort med ditt mobila nät i Sverige så kommer du att få ett SMS från oss med information om en extra avgift som har fastställts av EU.
Väljer du att fortsätta surfa i andra EU/EES-länder (även efter att du fått SMS:et från oss) så kommer vi börja ta ut en extra avgift som för närvarande ligger på 47 kr per GB. Du kommer att få ett SMS från oss när vi börjar ta ut avgiften.
Den extra avgiften kommer att fortsätta tills ditt surfande i Sverige ligger på samma nivå (eller är högre än) som ditt surfande i EU/EES.Så här kan du undvika den extra kostnaden om du ska vara utomlands länge:
Koppla upp dig mot trådlösa nätverk
Stäng av dataroaming i dina mobilinställningar
Skaffa ett kontantkort med surf som funkar i landet du är
Har du fått en extra avgift från oss och inte håller med om att du surfat mer i ett annat EU/EES-land än i Sverige (under en sammanhängande period på 16 veckor) så kan du överklaga den extra avgiften.
Du måste då skicka in ett skriftligt klagomål med bevis på att du surfat mer i Sverige än i ett annat EU/EES-land under perioden som du fått en extra avgift för. Det kan till exempel vara ett bevis på att du varit mer i Sverige under den här perioden. Vi måste ha fått in ditt skriftliga klagomål senast två veckor från det att du fick det första SMS:et av oss.