Bedrägerier via mejl, samtal och sms är en internationell form av kriminalitet som pågår i hela världen och på Comviq jobbar vi kontinuerligt med initiativ för att stärka vår förmåga att skydda våra kunder. Bedrägeriförsök via sms, så kallat ”smishing”, är ett av dessa problem.
Du kan rapportera suspekta bluff-sms på två olika sätt:
Vidarebefordra sms:et till kortnummer 7726
Alternativt, kopiera texten och skicka i ett nytt sms till 7726
När du skickar sms:et till vårt kortnummer 7726 samlar vi informationen i en databas. Utifrån den insamlade informationen kan vi automatisera blockeringar och spärra framtida smishing-försök i högre utsträckning.
Smishing – det nya nätfisket
Många av oss är idag medvetna om riskerna med att klicka på länkar som kommer till oss via tvivelaktiga e-postmeddelanden, och att man inte bör lämna ut våra personliga uppgifter den vägen. Tyvärr är vi oftast inte lika försiktiga när vi använder våra mobiler.
Smishing, som är en sammansättning av ordet sms och phishing, rör sig om en form av nätfiske där bedragare försöker få tag i personers konto- eller kortinformation genom att skicka falska sms från ett företag, myndighet eller en bank. Meddelandet innehåller ofta ett budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att personen måste verifiera sina kunduppgifter och därmed skicka personlig information som till exempel personnummer eller kontonummer.
Vad är bedragarna ute efter?
I slutändan handlar det såklart alltid pengar. Dina eller kanske företagets där du jobbar. Det har blivit allt vanligare att vi använder våra egna smarta telefoner i arbetet, eller använder företagets telefon privat. Det gör att sms-bedrägerier inte bara är ett hot mot dig, utan även mot ditt företag.
Ett sätt att komma åt privat information är att få dig att klicka på en länk som installerar skadlig programvara i din mobil, s.k. malware. Det kan också vara att be dig uppdatera dina uppgifter, och du skickas till en sida som ser ut att vara seriös, men som i själva verket är falsk. Uppgifterna används sedan för att tömma ditt konto eller säljs vidare på svarta marknaden och används inom kriminell verksamhet.
Hur undviker du att bli lurad?
Ett bedrägeriförsök via sms gör enbart skada om du nappar på det. Här följer tips på hur du undviker konsekvenser av bedrägeriförsök via sms.
Klicka inte på länkar om du inte är helt säker på att det är rätt avsändare. Tänk på att det ofta kan se ut som det kommer från ett känt företag eller bank och att de även kan hamna i samma sms-tråd.
Stavfel och konstiga formuleringar är ett stort varningstecken. Automatiserade översättningsprogram blir dock bättre och bättre, så var vaksam.
Brådskande uppmaningar som kräver omedelbar respons. Det kan vara säkerhetsvarningar eller erbjudanden som du genast måste utnyttja. Det är en vanlig typ av hackningsförsök.
Ingen bank ber dig uppdatera kontoinformation eller bekräfta koden till ditt bankkort via sms. Är du osäker, kontakta din bank.
Är det för bra för att vara sant, så är det så.
Och till sist – gör ingenting. Så länge du inte aktivt nappar genom att svara eller klicka på länkar händer det inget. Är du Comviq-kund kan du dock skicka vidare sms:et till vårt kortnummer 7726 så ser vi till att följa upp det och blockera liknande bedrägeriförsök i framtiden.