Det här ska du göra för att spärra en stulen mobil och/eller ett SIM-kort
Så spärrar du din mobil
Om någon skulle stjäla din mobil finns det några enkla steg som du ska följa:
• Det första du behöver göra om din mobilen har blivit stulen är att göra en stöldanmälan hos polisen. Från din stöldanmälan får du ett diarienummer som du behöver uppge när du spärrar mobilen hos oss.
• Du behöver kontakta vår Kundservice via chatt eller på 0772- 21 21 21 för att spärra din telefon.
• Du behöver även uppge ditt IMEI-nummer. Det hittar du på mobilens förpackning eller genom att knappa in *#06# på din mobil (det här måste göras innan mobilen blivit stulen - knappa gärna in koden på din mobil och skriv upp ditt IMEI-nummer utifall att någon skulle stjäla din mobil). På Iphone hittar du IMEI-numret här: Inställningar > Allmänt > Om > IMEI
Ta bort spärr
Vill du häva spärren så behöver du kontakta Kundservice och uppge samma IMEI-nummer och samma diarienummer som på din polisanmälan. Detta gäller bara telefonen och inte SIM-kortet.
Så spärrar du ditt SIM-kort
Om du blivit av med din mobil har du troligen även blivit av med ditt SIM-kort. Du kan spärra ditt SIM-kort samtidigt som du beställer ett nytt. Ett nytt SIM-kort beställer du enkelt via Mitt Konto eller Comviq-appen alternativt kan du gå till någon av våra återförsäljare för att hämta ett SIM-kort direkt. Här kan du läsa hur du beställer ett nytt SIM-kort.
Har du inget konto hos Comviq kan du ringa till vår Kundservice för att spärra ditt SIM-kort. För att spärra ditt SIM-kort över telefon kommer du behöva svara på ett antal kontrollfrågor.