Annat belopp än förväntat på fakturan
Ibland kan fakturabeloppet vara högre eller lägre än vanligt. Det kan bero på olika saker. Här nedan kan du läsa mer om de vanligaste orsakerna.
Tips! Logga in på Mitt Konto eller i appen för att se din faktura som PDF. Under fakturaspecifikationen finns detaljerad info om fakturans olika poster. Där kan du hitta förklaringen till varför fakturan har ett annat belopp än förväntat.
Relaterade artiklar
Betala din fakturaSkapa inlogg till Mitt KontoHögre eller lägre faktura än förväntatGlömt att betala fakturaKreditfakturaLeveransalternativ för din fakturaAutobetalningSwishbetalningSamlingsfakturaFakturaförklaringMaxpris - Spärra abonnemanget för extra kostnaderDelbetalningsavgiftOm du nyss har startat ditt abonnemang så är fakturan ibland högre än vad som du kanske förväntat dig. Det beror oftast på att du betalar för en period som är längre än 30 dagar på första fakturan. Har du nyligen överlåtit ditt abonnemang så avser oftast sista fakturan ändå hela månaden i förskott, du får då en kreditfaktura nästa månad.
Dubbelkolla alltid hur många dagar som anges i fakturaperioden på den specifika fakturan.
Om du nyligen gjort ändringar i ditt abonnemang kan fakturabeloppet bli högre än förväntat. Till exempel när du:
- gått från kampanjpris till ordinarie pris,
- avslutat en tjänst
- eller bytt till samlingsfaktura.
Under specifikationen på din faktura visas detaljerad information om tjänsten, tjänstens period och belopp. Dubbelkolla och jämför alltid de olika raderna och hur många dagar som anges för perioderna.
Dina fakturor som PDF hittar du alltid på Mitt Konto och i Comviq-appen.
Vid överlåtelse av abonnemang kan du få ett annat fakturabelopp än normalt. Beroende på när under månaden som överlåtelsen gjorts får personen som tar över abonnemanget oftast en högre faktura än vanligt och den som har haft abonnemanget tidigare behöver betala hela den sista fakturan och kommer månaden efter få en kreditfaktura.
När du ringer till eller från utlandet kan det leda till högre kostnader. Detsamma gäller om du surfar utomlands. På fakturaspecifikationen, under Övrigt, listas eventuella extrakostnader som rör utlandssamtal, roaming (surf) och SMS.
Om du köpt extratjänster som mobilspel och appar eller betalt en parkeringsbiljett kan det leda till en högre faktura än vanligt. Extratjänster hittar du under Övrigt på fakturaspecifikationen.
OBS: Kontakta i första hand företaget du köpt tjänsten/produkten av om du har frågor.
Om din faktura inte betalas i tid kan du nästkommande månad få en påminnelseavgift på 60 kr. Eventuella extraavgifter, som påminnelseavgifter, hittar du under Övrigt på fakturaspecifikationen.