Historien om Comviq

Jan Stenbeck

Den legendariska entreprenören Jan Stenbeck hade under 1970-talet som uttalad strategi att bryta upp de rådande svenska monopolen, bland annat inom media och telekom. 1981 startade han därför Comvik (som då stavades med ett k på slutet) och började utmana statliga Televerket genom, med dåtidens mått mätt, innovativa erbjudanden som till exempel subventionerade mobiltelefoner, kraftigt sänkta priser till utlandet och fria samtal under kvällar och helger.

Comvik mottogs väl och antalet kunder växte snabbt. År 1987 utsågs Comvik till Bästa Tjänsteföretag av affärstidningen Dagens Industri med motiveringen att Comvik ”bröt det rådande monopolet och introducerade valfrihet för kunderna”.

År 1991 bytte företaget namn till Comviq (med dagens stavning) och 1997 slog man ihop verksamheten med Tele2. Samma år lanserade Comviq det första kontantkortet på den svenska marknaden. År 2004 lanserade man Comviq Kompis, som erbjöd fria samtal till andra Comviq- och Tele2-abonnenter dygnet runt alla dagar i veckan. Under ett flertal år därefter sålde Comviq endast kontantkort och Tele2 endast abonnemang.

Grundat på stor efterfrågan från kunder så valde Comviq, den 15 Augusti 2012, att återigen lansera abonnemang som en produkt. I samband med det tog man även fram reklamkonceptet med Karim och Krister som sedan dess utvecklats till ett av de mest populära i Sverige. Med ledorden Billigt, Enkelt och Schysst har Comviq sedan dess vuxit snabbt – mycket tack vare en ständigt ökande kundnöjdhet.

Comviq idag

Idag är Comviq en av Sveriges största och snabbast växande operatörer. För att kunna hålla låga priser för våra kunder har vi valt bort kostsam infrastruktur som egna fysiska butiker och istället satsat på en stark digital närvaro. Våra abonnemang säljs uteslutande online och via vår kundservice. Samtidigt fortsätter kontantkorten att vara en viktig del av vår affär och vårt goda samarbete med våra mer än 15,000 återförsäljare bidrar till att göra vår affärsmodell unik.

Vi lovar att fortsätta utmana givna sanningar även framöver. Allt för att fortsätta erbjuda våra kunder de bästa, mest innovativa och prisvärda telefoni-lösningarna på marknaden.

Allmänt om comviq

Comviq är ett varumärke som marknadsförs av Tele2 Sverige AB - Organisationsnummer 556267-5164. Tele2 är en av Europas snabbast växande telekomoperatörer med fokus på Sverige och Baltikum. För mer information besök www.tele2.se.

FÅ KOLL PÅ SAMTAL OCH SURF MED VÅR SMIDIGA APP!
Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen av Comviq. Fortsätter du använda vår webbplats godkänner du att cookies används. Läs mer här