Mobilförsäkring

Behöver du en mobilförsäkring till din mobil? Eller kan du använda din hemförsäkring? Läs mer hos Comviq om hur du bäst försäkrar din mobiltelefon.

Är det viktigt att ha en mobilförsäkring? Vad skyddar en mobilförsäkring egentligen emot? Finns det olika typer av mobilförsäkringar? Vi guidar dig rätt!

Vad är en mobilförsäkring?

En mobilförsäkring är en produktförsäkring för din mobiltelefon. Oftast betalar du en avgift varje månad (eller en årsavgift) för försäkringen. I gengäld får du då ett skydd mot olika saker som kan hända din mobiltelefon, till exempel: • Stöld • Användarfel • Skärmskada • Vattenskada • Brandskador • Yttre skador

Vad som ingår i en mobilförsäkring kan skilja sig åt beroende på vilket försäkringsbolag du har tecknat en mobilförsäkring med.

Varför behöver man mobilförsäkring?

Om du har tecknat en mobilförsäkring får du en ekonomisk ersättning om något händer med din mobil. Det kan vara en skön trygghet att ha, inte bara för dem som vet med sig att de är lite slarviga av naturen.

Idag är priset för en mobil ofta väldigt högt och har du ingen mobilförsäkring när olyckan är framme kan det bli en väldigt dyr affär att laga mobilen – eller i värsta fall, behöva köpa en helt ny telefon.

Vad ska man tänka på när man väljer försäkring för mobil?

Vilken försäkring du behöver skiljer sig åt beroende på vilken typ av mobil du har. Om du har en av de senaste mobilerna kommer du behöva en mer omfattande, och något dyrare, försäkring än om du har en äldre mobil. Detta är helt enkelt för att en dyrare och mer utvecklad mobil är dyrare att laga.

Ingår mobilförsäkring i hemförsäkringen?

Ja, i vissa fall. Ta kontakt med ditt försäkringsbolag och se om din hemförsäkring täcker reparationskostnader för en eventuell skada på mobilen. På så sätt kan du spara pengar.

Behöver du även en ny mobil? Se alla Comviqs mobiler här.

Karim sitter tillbakalutad i en stol utanför kiosken och kollar nöjt på sin mobil.

Håll koll på din surf

Inne på Mitt Konto kan du enkelt se hur mycket du har surfat och vad du har kvar.

Vanliga frågor

Med våra mobilabonnemang ringer, SMS:ar och MMS:ar du helt fritt inom Sverige. Det ingår även surf inom EU/EES beroende på vilket abonnemang du har valt.

Surf med 5G når hastigheter upp till 100 Mbit/s, det ingår i alla mobilabonnemang och allt du behöver är en mobil med stöd för 5G.

SIM-kortet skickas till din brevlåda. Det brukar ta 1-3 vardagar.

Om du har ett abonnemang som tillåter dig att ringa utomlands betalar du inget extra utöver din vanliga månadskostnad om du ringer inom EU/EES.

Om du befinner dig utomlands i övriga världen ringer du till en rörlig kostnad som läggs på din faktura i efterhand. Välj land ovanför på den här sidan för att se priser. Du kan också välja att köpa ett utlandspaket där utlandssamtal ingår. Har du abonnemanget GO behöver du ha +Saldo.

Om du har något av våra största abonnemang eller kontantkort så ingår fria samtalsminuter till utlandet. Läs mer här.

Med Resesurf surfar du till ett dagligt fast pris. Varje dag (kl 00:00 svensk tid) får du 1GB surf. Detta för endast 79 kr per dag.

Om du vill ändra abonnemang gör du det enkelt inne i Mitt Konto eller i appen. När du är inloggad klickar du på “Välj annat abonnemang” och byter till det abonnemang du vill ha.

Fakturan kommer till din mejl. I Mitt Konto eller appen kan du ändra till något annat betalsätt.

Om du har ett mobilabonnemang kan du aktivera vår tjänst Maxpris via Mitt Konto. Då kan du själv bestämma ett maxbelopp för vad ditt abonnemang får kosta varje månad. Du kan till exempel välja att det inte ska kosta mer än den vanliga månadsavgiften, men också sätta ett lite högre maxpris.

Ett bra sätt att skydda sig mot höga kostnader när du är utanför EU/EES är att använda våra Surfpaket. Med paketen får du billigast möjliga utlandssurf till ett fast pris. När surfen i paketet är slut väljer du själv om du vill köpa mer eller inte. Inom EU/EES ingår fri roaming för de flesta av våra abonnemang och kontantkort.

Här kan du läsa om kampanjer med tillbehör på köpet.