Fakturaförklaring

Behöver du hjälp med att förstå din faktura?

Behöver du hjälp med att förstå din faktura?

Här guidar vi dig genom fakturans viktigaste delar och detaljer. Din faktura består av en faktura och en fakturaspecifikation. Här nedan förklarar vi fakturans olika delar och detaljer.

Har du frågor om fakturans belopp?

Läs mer här: Annat belopp än förväntat på fakturan.

Var hittar jag min faktura?

Du hittar alltid dina fakturor under betalningMitt Konto på comviq.se och i Comviq-appen. Där kan du också enkelt betala med Swish eller Kontokort samt aktivera autobetalning, då betalas fakturan automatiskt varje månad.Fakturan kan även skickas via mejl (håll koll på skräppostfiltret), som e-faktura till din internetbank eller som pappersfaktura via brev. Det beror på vilket betalsätt du har valt.

Faktura

I den rosa rutan på fakturans förstasida hittar du alla detaljer du behöver för att betala fakturan i tid: 1. Belopp att betala: En summering av dina kostnader för den period som fakturan avser.2. Förfallodag: Det datum då en faktura senast ska vara betald. Om du är sen med din betalning riskerar du att få en påminnelseavgift. Tjänsten kan också komma att stängas av tills betalningen nått oss.3. OCR/Fakturanummer: OCR-numret är samma som ditt fakturanummer och unikt för varje faktura.4. PlusGiro: PlusGiro-kontot du betalar till.5. Fakturadatum: Datum då fakturan skapades.6. Kundnummer: Kundnummer för den fakturan gäller. Kundnumret använder du om du vill ansluta till E-faktura.

Fakturaspecifikation

På fakturaspecifikationen hittar du mer detaljerad information om din faktura. 7. Abonnemang: Här ser du de abonnemang som är kopplade till kundnumret, vilken period du betalar för samt eventuell rabatt och förmån. Har du bindningstid ser du när den löper ut. Kostanden för perioden hittar du längst höger tillsammans med en totalsummering längre ner.8. Avbetalning hårdvara: Här ser du avbetalningar på t ex mobiler samt eventuell delbetalningsavgift. Du ser även hur många avbetalningar du har kvar. Kostanden för perioden ser du längst till höger tillsammans med en totalsummering längre ner.9. Övrigt: Här ser du en summering av hur många samtal du har ringt och hur många SMS/MMS du har skickat, övriga kostnader t ex om du ringt/tagit emot samtal eller skickat meddelanden i/till/från utlandet, köpt tjänster som t ex Surfpaket, Tele2 Play eller SMS-biljetter. Du ser också olika typer av justeringar som påminnelseavgifter (om du inte betalade din senaste faktura i tid) eller krediteringar. Kreditering är en ändring som gör att du betalar ett lägre belopp.10. Totalt övrigt: En summering av alla kostnader under Övrigt.11. Öresavrundning: För att totalsumman ska vara i jämna kronor görs en justering av ören.12. Totalsumma: En summering av alla poster/kostnader för den period som fakturan avser.För en total fakturaöversikt se vår exempelfaktura.
Manualer och guiderExempelfaktura
Karim sitter tillbakalutad i en stol utanför kiosken och kollar nöjt på sin mobil.

Håll koll på din surf

Inne på Mitt Konto kan du enkelt se hur mycket du har surfat och vad du har kvar.

Vanliga frågor

Med våra mobilabonnemang ringer, SMS:ar och MMS:ar du helt fritt inom Sverige. Det ingår även surf inom EU/EES beroende på vilket abonnemang du har valt.Surf med 5G når hastigheter upp till 100 Mbit/s, det ingår i alla mobilabonnemang och allt du behöver är en mobil med stöd för 5G.

SIM-kortet skickas till din brevlåda. Det brukar ta 1-3 vardagar.

Om du vill ändra ditt mobilabonnemang gör du det enkelt inne i Mitt Konto eller i Comviq-appen under informationen på ditt abonnemang.

Om du har ett abonnemang som tillåter dig att ringa utomlands betalar du inget extra utöver din vanliga månadskostnad om du ringer inom EU/EES.Om du befinner dig utomlands i övriga världen ringer du till en rörlig kostnad som läggs på din faktura i efterhand. Välj land ovanför på den här sidan för att se priser. Du kan också välja att köpa ett utlandspaket där utlandssamtal ingår. Har du abonnemanget GO behöver du ha +Saldo.Om du har något av våra största abonnemang eller kontantkort så ingår fria samtalsminuter till utlandet. Läs mer här.

Med Resesurf surfar du till ett dagligt fast pris. Varje dag (kl 00:00 svensk tid) får du 1GB surf. Detta för endast 79 kr per dag.

Om du vill ändra abonnemang gör du det enkelt inne i Mitt Konto eller i appen. När du är inloggad klickar du på “Välj annat abonnemang” och byter till det abonnemang du vill ha.

Fakturan kommer till din mejl. I Mitt Konto eller appen kan du ändra till något annat betalsätt.

Om du har ett mobilabonnemang kan du aktivera vår tjänst Maxpris via Mitt Konto. Då kan du själv bestämma ett maxbelopp för vad ditt abonnemang får kosta varje månad. Du kan till exempel välja att det inte ska kosta mer än den vanliga månadsavgiften, men också sätta ett lite högre maxpris.Ett bra sätt att skydda sig mot höga kostnader när du är utanför EU/EES är att använda våra Surfpaket. Med paketen får du billigast möjliga utlandssurf till ett fast pris. När surfen i paketet är slut väljer du själv om du vill köpa mer eller inte. Inom EU/EES ingår fri roaming för de flesta av våra abonnemang och kontantkort.