Fakturaförklaring

English version

Behöver du hjälp med att förstå din faktura? Här guidar vi dig genom fakturans viktigaste delar och detaljer.

Din faktura består av en faktura och en fakturaspecifikation. Här nedan förklarar vi fakturans olika delar och detaljer.

Har du frågor om fakturans belopp?

Läs mer här: Annat belopp än förväntat på fakturan.

Var hittar jag min faktura?

Du hittar alltid dina fakturor under betalningMitt Konto på comviq.se och i Comviq-appen. Där kan du också enkelt betala med Swish eller Kontokort samt aktivera autobetalning, då betalas fakturan automatiskt varje månad.

Fakturan kan även skickas via mejl (håll koll på skräppostfiltret), som e-faktura till din internetbank eller som pappersfaktura via brev. Det beror på vilket betalsätt du har valt.

Faktura

I den rosa rutan på fakturans förstasida hittar du alla detaljer du behöver för att betala fakturan i tid:

Comviq fakturaförklaring 1-6 2023.04.01

  1. Belopp att betala: En summering av dina kostnader för den period som fakturan avser.
  2. Förfallodag: Det datum då en faktura senast ska vara betald. Om du är sen med din betalning riskerar du att få en påminnelseavgift. Tjänsten kan också komma att stängas av tills betalningen nått oss.
  3. OCR/Fakturanummer: OCR-numret är samma som ditt fakturanummer och unikt för varje faktura.
  4. PlusGiro: PlusGiro-kontot du betalar till.
  5. Fakturadatum: Datum då fakturan skapades.
  6. Kundnummer: Kundnummer för den fakturan gäller. Kundnumret använder du om du vill ansluta till E-faktura.

Fakturaspecifikation

På fakturaspecifikationen hittar du mer detaljerad information om din faktura.

Comviq fakturaförklaring 7-8 2023.04.01

  1. Abonnemang: Här ser du vad du har för abonnemang kopplade till kundnumret. Månadskostnaden hittar du till höger.
  2. Avbetalning hårdvara: Här ser du eventuell telefonmodell du avbetalar samt eventuell delbetalningsavgift. Månadskostnaden ser du till höger.

Comviq fakturaförklaring 9-11 2023.04.01

  1. Övrigt: Här visas övriga kostnader från till exempel om du ringt/tagit emot samtal eller skickat meddelanden i/till/från utlandet eller köpt tjänster som Surfpaket, Tele2 Play eller SMS-biljetter. Här visas också olika typer av justeringar som påminnelseavgifter, om du inte betalade din senaste faktura i tid, eller krediteringar. Kreditering är en ändring som gör att du betalar ett lägre belopp.
  2. Öresavrundning: För att totalsumman ska vara i jämna kronor görs en justering av ören.
  3. Totalsumma: En summering av dina kostnader för den period som fakturan avser.

För en total fakturaöversikt se vår exempelfaktura.

Något annat?

Chatta

En mänsklig kollega finns tillgänglig

Tisdag - Fredag 09.00 - 17.00

Lördag 09.00 - 15.00

Vår nya bot hjälper dig dygnet runt

Mejla

Få svar inom 3-4

arbetsdagar.

Ring

Måndag - Fredag: 09:00 - 17:00
0772-212121

Ladda ner vår app!

Du vet väl om att du kan göra det mesta i vår app?

Betala dina fakturor, tanka på ditt kontantkort och mycket mer.