Fakturaförklaring

Behöver du hjälp med att förstå din faktura? Här guidar vi dig genom fakturans viktigaste delar och detaljer.

Information om fakturans olika delar

Din faktura består av en faktura och en fakturaspecifikation. Här nedan förklarar vi fakturans olika delar och detaljer.

Faktura

I den rosa rutan på fakturans förstasida hittar du alla detaljer du behöver för att betala fakturan i tid:

Comviq faktura mall förklaring 1 6

  1. Belopp att betala: En sammanräkning av dina totala kostnader för månaden och beloppet du ska betala.
  2. Förfallodag: Det datum då en faktura senast ska vara betald. Om du är sen med din betalning riskerar du att få en påminnelseavgift. Tjänsten kan också komma att stängas av tills betalningen nått oss.
  3. OCR/Fakturanummer: OCR-numret är samma som ditt fakturanummer och unikt för varje faktura.
  4. PlusGiro: PlusGiro-kontot du betalar till.
  5. Fakturadatum: Datum då fakturan skapades.
  6. Kundnummer: Kundnummer för den fakturan gäller. Kundnumret använder du om du vill ansluta till E-faktura.

Fakturaspecifikation

På fakturaspecifikationen hittar du mer detaljerad information om din faktura.

Comviq faktura mall förklaring 7 8

  1. Abonnemang: Här ser du vad du har för abonnemang kopplade till kundnumret. Månadskostnaden hittar du till höger.
  2. Avbetalning hårdvara: Här ser du eventuell telefonmodell du avbetalar. Månadskostnaden ser du till höger och den beror på längden på din avbetalning.

Comviq faktura fakturaspec mall förklaring 3

  1. Övrigt: Här visas övriga kostnader från till exempel om du ringt/tagit emot samtal eller skickat meddelanden i/till/från utlandet eller köpt tjänster som Surfpaket, Tele2 Play+ eller SMS-biljetter. Här visas också olika typer av justeringar som påminnelseavgifter, om du inte betalade din senaste faktura i tid, eller krediteringar. Kreditering är en ändring som gör att du betalar ett lägre belopp.
  2. Öresavrundning: För att totalbeloppet ska vara i jämna kronor görs en justering av ören.
  3. Totalsumma: Sammanräkning av månadens totala kostnader och beloppet du ska betala.

För en total fakturaöversikt se vår exempelfaktura.

Var hittar jag min faktura?

Du hittar alltid dina fakturor under betalningMitt Konto och i Comviq-appen. Där kan du också välja och ändra ditt betalsätt samt aktivera autobetalning. Då dras beloppet automatiskt varje månad. Logga enkelt in med BankID eller din mejladress.

Fakturan kan även skickas via mejl (håll koll på skräppostfiltret), som post eller som e-faktura till din internetbank. Det beror på vilket betalsätt du har valt.

Glömt att betala din faktura?

Du kan alltid se status på dina fakturor under betalningMitt Konto eller i appen.

Du kan även SMS:a "faktura" till 333 för att snabbt få svar om din faktura är betald. Du får tillbaka ett SMS med information om obetalda fakturor, belopp på fakturorna, plusgironummer, förfallodatum och OCR-nummer.

Om du glömt att betala fakturan får du en påminnelse via SMS. Är du väldigt sen stängs ditt abonnemang för utgående trafik, och slutligen stängs det av helt och skickas till inkasso.

Något annat?

Chatta med oss

Tisdag - Fredag: 09.00 - 17.00

Lördag: 09.00 - 15.00

Chatten är stängd

Mejla oss

Få svar inom 3-4

arbetsdagar.

Ring oss

Måndag - Fredag: 09.00 - 17.00
0772-212121

Ladda ner vår app!

Du vet väl om att du kan göra det mesta i vår app?

Betala dina fakturor, tanka på ditt kontantkort och mycket mer.