Fakturaförklaring

Här hittar du information om din faktura. Vad som händer om du glömt betala, information om olika betalsätt och så kan du kika på en exempelfaktura.

Var hittar jag min faktura?

Du hittar alltid dina fakturor under betalningMitt Konto och i Comviq-appen. Där kan du också välja och ändra ditt betalsätt samt aktivera autobetalning. Då dras beloppet automatiskt varje månad. Logga enkelt in med BankID eller din mejladress.

Fakturan kan även skickas via mejl (håll koll på skräppostfiltret), som post eller som e-faktura till din internetbank. Det beror på vilket betalsätt du har valt.

Glömt att betala din faktura?

Du kan alltid se status på dina fakturor under betalningMitt Konto eller i appen.

Du kan även SMS:a "faktura" till 333 för att snabbt få svar om din faktura är betald. Du får tillbaka ett SMS med information om obetalda fakturor, belopp på fakturorna, plusgironummer, förfallodatum och OCR-nummer.

Om du glömt att betala fakturan får du en påminnelse via SMS. Är du väldigt sen stängs ditt abonnemang för utgående trafik, och slutligen stängs det av helt och skickas till inkasso.

Hjälp med att förstå din faktura

Se vår exempelfaktura där vi förklarar var du hittar de olika posterna på din faktura.

Förklaring av fakturans detaljer:
Fakturadatum

Fakturadatum är datumet när fakturan skrivs/sammanställs.

Kundnummer

Kundnumret hittar du högst upp på fakturan och används när du vill ansluta dig till e-faktura.

Rörliga kostnader

Rörliga kostnader är beloppet du betalar utöver den fasta abonnemangskostnaden från föregående månad.

Att betala

En summering av dina kostnader för månaden och beloppet att betala.

Abonnemang + mobil

Kostnaden för abonnemang plus eventuell mobil.

Samtal i Sverige

Här specificeras samtal inom Sverige som är avgiftsbelagda och som inte ingår i mobilabonnemanget. Exempelvis nummerupplysning, välgörenhet, TV-röstningar, tarotkort och kontaktnummer. Om du vill överklaga ett betalsamtal behöver du vända dig direkt till leverantören av tjänsten.

Utlandstrafik

Här specificeras alla samtal, surf, SMS och MMS till och från utlandet.

Extrakostnader

Det som ingår under extra kostnader är exempelvis om du köpt ett extra surfpaket i Sverige eller utomlands. Här ser du även köp av innehållstjänster så som biljetter, ringsignaler och bilder. Om du vill överklaga köpet så måste du själv ta kontakt med leverantören av tjänsten.

Saldo

Om du har bytt från kontantkort till abonnemang hos oss och hade ett saldo kvar att ringa för när du var kontantkortskund så visas det här.

Fakturajustering

Fakturajusteringen är en ändring som kan leda till ett högre eller lägre belopp på fakturan. Om du inte betalade din senaste faktura i tid visas en påminnelseavgift här. Här syns även om du har blivit krediterad. Det är en ändring som gör att du betalar ett lägre belopp.

Öresutjämning

För att totalbeloppet ska vara i jämna kronor så görs en justering av ören.

OCR

OCR-numret är samma som ditt fakturanummer och unikt för varje enskild faktura. Du hittar ditt fakturanummer/OCR-nummer högst upp på din faktura.

Betala senast

Betala senast är din förfallodag. En förfallodag är datumet då din betalning senast ska ha kommit Comviq tillhanda. Om du är sen med din betalning riskerar du att tjänsten stängs av tills betalningen nått oss.

Något annat?

Chatta med oss

Tisdag - Fredag: 09.00 - 17.00

Lördag: 09.00 - 15.00

Snabbast alternativ

Mejla oss

Få svar inom 3-4

arbetsdagar.

Ring oss

Måndag - Fredag: 09.00 - 17.00
0772-212121

Ladda ner vår app!

Du vet väl om att du kan göra det mesta i vår app?

Betala dina fakturor, tanka på ditt kontantkort och mycket mer.