Felsökning mobilt bredband

Observera att vi på Comviq inte längre säljer modem. Informationen är för kunder som fortfarande har ett Comviq-modem hemma.


Felsökning

Om ditt mobila bredband inte fungerar så kan det bero på flera olika orsaker. Felsök ditt mobila bredband genom att gå igenom följande steg:

1.Kontrollera att du har saldo på ditt surfkort, detta kan du se på dittMitt Konto.
2.Kontrollera om du har täckning.
3.Testa modemet i en annan USB-port.
4.Om du har haft något mobilt bredband på datorn tidigare så avinstallera tidigare mjukvara (programmet kopplat till ditt tidigare modem)
5.Klicka på Start --> Kontrollpanelen
6.Välj "Lägg till/Ta bort program"
7.När du hittat den gamla mjukvaran, klicka på den och välj "Ta bort"

Långsam surf
Om det går långsamt att surfa med ditt mobila bredband testa att felsöka genom följande steg:

1. Har du kontrollerat driftinfomationen på www.comviq.se för eventuella störningar i nätet?
Om ingen störning finns rapporterad, gå vidare till punkt 2.

2.Indikerar lamporna för signalstyrka/nätverksläge att det ska gå att surfa på ditt modem? Färgen på lampan varierar beroende på modem:

ZTE MF102
Lyser rött = Modemet hittar inte något nät.
Lyser grönt = Modemet har hittat ett nät och är redo att koppla upp.
Blinkar grönt = Modemet är uppkopplat mot ett nät.
Dioden är svart = Modemet inte strömkontakt med datorn.

ZTE MF190
Rött fast sken: USB-modemet söker efter nätverk.
Grönt fast sken: USB-modemet är registrerat mot nätverket och kan anslutas.
Grönt blinkande sken: USB-modemet är anslutet mot nätverket.

Om lamporna indikerar att det ska gå att surfa på modemet, gå vidare till punkt 3.
Om inte, kontrolleratäckningskartanatt det finns täckning där du befinner dig.

3.Testa att ändra uppkoppling till endast Endast 3G. (Finns 4G täckning ändra då till endast 4G).

Så här ändrar du till 3G eller 4G:
Comviq Surf Connect: Klicka på Tools --> options --> network --> 3G only --> Apply och därefter OK Comviq Surf Connect

Mac OS X: Klicka på Tools --> options --> network --> 3G only --> Apply och därefter OK Comviq Connect Mac: Klicka på inställningar --> modem --> endast 3G --> Spara.
Comviq Connect PC: Klicka på välj --> 3G modem/nätverkstyp --> Endast 3G
Om internet inte går snabbare, gå vidare till punkt 4.

4. Gå in på bredbandskollen.se och starta en mätning. Är hastigheten under under 0,5 Mbits, gå vidare till punkt 5.

5. Har du testat modemet på en annan plats? Testa modemet i en annan dator för att utesluta om det beror på modem eller nät.

6. Om resultatet är detsamma kan du eventuellt behöva byta ut ditt modem. Ta då kontakt med kundservice på chatten. Problemet kan även bero på datorn. Ta då kontakt med datasupport för vidare felsökning.


Tänk på att det finns många faktorer som kan påverka hastigheten.

• Långt avstånd till närmsta mast (basstation)
• Många som använder nätet i samma område som du. Många användare innebär lägre hastighet
• Mycket data som skickas och tas emot i ditt område just nu
• Att det t.ex. finns stora byggnader, berg eller träd mellan dig och masten
• Att du befinner dig i ett hus med tjocka väggar. Väggar sänker hastigheten kraftigt
• Vädret ute kan påverka vilken hastighet du får då bl.a. moln kan störa signalerna



Ladda ner vår app
Stäng

Vi har cookies för bästa upplevelse

Fortsätter du använda vår webbplats godkänner du att cookies används. Läs mer om cookies