Din säkerhet


Skydda din telefon med PIN-kod eller låskod

Aktivera pin-koden så blir det svårare för obehöriga att använda telefonen och komma åt din information. ofta kan även en särskild låskod aktiveras i mobiltelefonen, som förhindrar att den används med andra sim-kort. på så vis skyddas den information som finns lagrad i mobilen. se även mer information om hur du kan skydda dig på pts, post- och telestyrelsens hemsida: http://www.pts.se/sv/Privat/Telefoni/Mobil-telefoni/Mobilsurf/Integritet-och-sakerhet-vid-mobilsurf/


Skumma mail om kortuppgifter eller inloggningsuppgifter från Comviq eller andra företag

Har du fått mail/ SMS eller telefonsamtal från Comviq eller andra företag om återbetalning eller verifiering via kreditkorts eller kontouppgifter? Detta kan vara s.k. phising-mail. Phishing eller nätfiske är namn på ett bedrägeri som går ut på att "fiska" efter konto- eller kort-information genom att man säger sig maila/ringa eller Sms:a från ett företag, myndighet eller en bank. Meddelandet innehåller ofta ett brådskande budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att man måste verifiera sina kunduppgifter. Inga seriösa företag eller banker ber om kortuppgifter eller användaruppgifter genom att maila, skicka SMS eller ringa upp.

Om du skulle få ett mail, SMS eller blir uppringd från Comviq eller ett annat företag som du inte själv kontaktat:

  • där man hänvisar till en återbetalning eller verifiering av dina användaruppgifter

  • där man bifogat en klickbar länk till Comviq-liknande sida

  • där du uppmanas lämna ifrån dig kortnummer, CCV kod och andra kortuppgifter eller användaruppgifter

så är detta ett bedrägeriförsök.

Om du har lämnat ifrån dig dina kortuppgifter uppmanar vi dig att kontakta din bank för att spärra ditt kort och göra en polisanmälan.

Om du lämnat ifrån dig dina användaruppgifter till t.ex. ditt konto på comviq.se eller din webmail, ändra då dina inloggningsuppgifter. Om du även har lagrat inloggningsuppgifter till andra websidor på din mail, ändra även dessa lösenord.

När du betalar med kort och lämnar ut dina kortuppgifter på nätet, kolla alltid att sidan är säker genom titta om sidan är certifierad i adressfältet i din webbläsare.


Länk till Polisens hemsida gällande bedrägeri via phising och även hur du gör en polisanmälan: http://www.polisen.se/Utsatt-for-brott/Skydda-dig-mot-brott/Bedrageri/Phishing/


Mail från andra företag än Comviq

Har du fått ett mail som du misstänker vara ett bluffmail kan du kontakta det företaget. Comviq agerar enbart på de mail där avsändaren uppger sig komma från Comviq.


Identitetsstöld:

Varje år drabbas tusentals personer av identitetsstöld, vilket innebär att någon obehörig utnyttjar annan persons personuppgifter för att tillskaffa sig produkter/varor/ tjänster med falsk id-handling. Detta upptäcks ofta genom att det kommer hem t.ex. en kreditupplysning eller avi från Posten.


Om du blivit utsatt för identitetsstöld:

  • Kontakta Polisen och gör en polisanmälan

  • Kontakta Comviqs kundservice på 0772-21 21 21 för att spärra abonnemang samt bestrida fakturor.

  • Kontakta kreditinstitut för att spärra ditt personnummer.

För mer information, gå in på Polisens hemsida: http://www.polisen.se/Utsatt-for-brott/Skydda-dig-mot-brott/Bedrageri/Identitetsstold---Skydda-dig/


För dig med bredbands router

Det blir vanligare och vanligare med dataintrång till olika företags växlar. Dataintrång är olagligt och kan leda till minst 6 månader och upp till 6 års fängelse vid stora intrång. Se därför till att hålla din brandvägg uppdaterad och om du använder en trådlös router, se till att använda ett lösenord till denna för att kunna få åtkomst till den. I sådana här attacker använder man oftast öppna routrar vilket gör att det är viktigt att se till att man skyddar sig för detta genom brandväggar och lösenord på trådlösa nätverk.