DIN SÄKERHET

SKYDDA DIN MOBIL MED PIN-KOD ELLER LÅSKOD

Aktivera pin-koden så blir det svårare för obehöriga att använda mobilen och komma åt din information. Ofta kan även en särskild låskod aktiveras i mobilen, som förhindrar att den kan användas med andra SIM-kort än ditt. Genom att aktivera de här två koderna har du ett bra skydd på information som finns lagrad i din mobil.

DU SOM FÅTT ETT KONSTIGT MAIL OM KORTUPPGIFTER ELLER INLOGGNINGSUPPGIFTER FRÅN COMVIQ

Har du fått ett mail, SMS eller telefonsamtal från Comviq, eller andra företag, om återbetalning eller verifiering via kreditkorts- eller kontouppgifter? Det här kan vara så kallade “phisingmail”. Phishing, eller nätfiske, är namn på ett bedrägeri som går ut på att man "fiskar" efter konto- eller kortinformation genom att en person säger sig maila, ringa eller SMS:a från ett företag, myndighet eller en bank.

Meddelandet innehåller ofta ett brådskande budskap om återbetalning av pengar, fel på tjänsten eller att man måste verifiera sina kunduppgifter. Inga seriösa företag eller banker ber om kortuppgifter eller användaruppgifter genom att maila, skicka SMS eller ringa upp sina kunder.

Om du skulle få ett mail, SMS eller blir uppringd från någon som säger sig arbeta för Comviq, eller ett annat företag, och du själv inte kontaktat oss/dem tidigare ska du vara försiktig. Då är det troligen ett bedrägeriförsök. Tydliga tecken på ett bedrägeriförsök är om personen som kontaktat dig:

  • Hänvisar till en återbetalning eller verifiering av dina användaruppgifter.
  • Bifogat en klickbar länk till en sida som påminner om Comviq.
  • Uppmanar dig att lämna ifrån dig kortnummer, CCV kod och andra kort- eller användaruppgifter.

Om du har lämnat ifrån dig dina kortuppgifter bör du kontakta din bank för att spärra ditt kort och göra en polisanmälan.

Om du lämnat ifrån dig dina användaruppgifter till ditt konto på comviq.se, eller din webmail, ändra då dina inloggningsuppgifter. Om du även har lagrat inloggningsuppgifter till andra webbsidor på din mail, ändra även dessa lösenord.

När du betalar med kort och lämnar ut dina kortuppgifter på nätet, kolla alltid att sidan är säker genom titta om sidan är certifierad i adressfältet i din webbläsare.

polisens hemsida kan du läsa mer phising och hur du gör en polisanmälan.

MAIL FRÅN ANDRA FÖRETAG ÄN COMVIQ

Har du fått ett mail från ett annat företag än Comviq och misstänker att det kan vara ett bluffmail bör du kontakta det företaget. Comviq agerar enbart på de mail där avsändaren uppger sig komma från Comviq.

IDENTITETSSTÖLD

Varje år drabbas tusentals personer av identitetsstöld, vilket innebär att en obehörig utnyttjar en annan persons personuppgifter för att tillskaffa sig produkter, varor och/eller tjänster med en falsk id-handling. Detta upptäcks ofta genom att det till exempel kommer hem en kreditupplysning eller avi från Posten.

OM DU BLIVIT UTSATT FÖR IDENTITETSSTÖLD

  • Kontakta polisen och gör en polisanmälan.
  • Kontakta Comviqs kundservice på 0772-21 21 21 för att spärra abonnemang samt bestrida fakturor.
  • Kontakta kreditinstitut för att spärra ditt personnummer.

För mer information, gå in på Polisens hemsida gällande identitetsstöld.

FÅ KOLL PÅ SAMTAL OCH SURF MED VÅR SMIDIGA APP!
Vi använder cookies för att förbättra användarupplevelsen av Comviq. Fortsätter du använda vår webbplats godkänner du att cookies används. Läs mer här